Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ: ΔΥΟ ΞΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΠΟ

Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη

Ο χωροταξικός σχεδιασμός  ως διαδικασία πρωτίστως αναπτυξιακού σχεδιασμού είναι διαδικασία πολιτική κατά κύριο λόγο και δευτερευόντως τεχνοκρατική. Αυτό μην περιμένετε να το διαβάσετε σε κανένα νόμο. Αυτό είναι στην σφαίρα της λογικής. Λογική όμως και Πολιτική δεν  πήγαν κατά κανόνα μαζί σε αυτή την χώρα. Έτσι πέραν του ζητήματος της διαρκούς επιμήκυνσης των  πραγματικών χρόνων για την ολοκλήρωση και κυρίως την νομική επικύρωση (έγκριση) των διαφόρων πράξεων χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, ανακύπτει και το πρόβλημα της αναντιστοιχίας των προτεινομένων με τις αντίστοιχες πράξεις πολιτικών με τις πραγματικές αναπτυξιακές δυνατότητες αλλά και το πραγματικό δημόσιο συμφέρον. Τούτο  γίνεται κατορθωτό διότι οι διαδικασίες διαβούλευσης σε όλες τις φάσεις εκπόνησης των σχεδίων, δηλαδή των ΣΧΟΟΑΠ ή των ΓΠΣ, αλλά και υπερκείμενων σχεδίων, είναι αποσπασματικές, προσχηματικές και τυπικές έτσι ώστε να μην δυσκολεύει και η δουλειά των μελετητών οι οποίοι προωθούν είτε τις δικές τους τεχνοκρατικές ιδεοληψίες ή την επίλυση επιμέρους τοπικών ζητημάτων που ενδιαφέρουν ελάχιστους αλλά είτε δεν απασχολούν καθόλου τις τοπικές κοινωνίες είτε υπηρετούν σκοπούς αντίθετους με το τοπικό δημόσιο συμφέρον. Γεννάται επίσης και το ερώτημα: Για ποιόν λόγο είναι αναγκαίος ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός και ποιόν εξυπηρετεί; Εάν αφορά μόνο τους τεχνοκράτες τότε πως νομιμοποιούνται να επιλέγουν σενάρια ανάπτυξης και μάλιστα για τους τόπους με τους οποίους δεν τους συνδέει τίποτε  παρά μόνο η σύμβαση της αντίστοιχης μελέτης; Εάν ο σχεδιασμός αφορά τον τόπο και την προοπτική του τότε δεν μπορεί παρά το αποτέλεσμα του σχεδιασμού να είναι απόσταγμα της συνεργασίας των μελετητών με τις τοπικές αρχές, τους φορείς και τους πολίτες μέσα από τις ουσιαστικές διαδικασίες διαβούλευσης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της περιγραφόμενης πρακτικής είναι ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός που εκπονείται με την σύνταξη των μελετών για τα ΣΧΟΟΑΠ των δημοτικών ενοτήτων Αυλώνος, Κονιστρών και Δυστίων στο Δήμο Κύμης Αλιβερίου. Ιδιαίτερα στα ΣΧΟΟΑΠ των δύο πρώτων από τις τρεις δημοτικές ενότητες  ολοκληρώθηκε και εγκρίθηκε η πρώτη φάση με τυπικές και εν κρυπτώ διαδικασίες  κατ΄ ευφημισμόν διαβούλευσης ενώ τα γνωστοποιηθέντα δεδομένα από την πρώτη μελέτη, εκείνη του Αυλώνος κάνουν λόγο για πληθώρα ασύγνωστων λαθών και εσφαλμένων προσεγγίσεων.
Ο μεν επιχώριος Δήμος σφύριξε αδιάφορα και η αναθέτουσα τις μελέτες Περιφέρεια συνέπραξε  δια παραλήψεων και επίσης αδιαφορίας στην όπως όπως ολοκλήρωση της πρώτης φάσης, στο όνομα της απορρόφησης των πιστώσεων γράφοντας στα παλαιότερα των υποδημάτων της την ουσία της υπόθεσης που είναι ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός αλλά και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός μίας ευρύτατης περιοχής του Νομού της Εύβοιας. Προφανώς με την ίδια αδιαφορία διαχειρίζεται και τις υπόλοιπες μελέτες ΣΧΟΟΑΠ που έχει αναθέσει για την Εύβοια και όχι μόνο.



Είναι αναμενόμενο ότι με την ίδια πολιτική αδιαφορία θα διαχειριστεί και τις τελευταίες φάσεις επιδιώκοντας να κλείσει το οικονομικό αντικείμενο χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι όλοι αυτοί οι εκατοντάδες χιλιάδων πόροι  του ΕΣΠΑ στην καλύτερη των περιπτώσεων θα πάνε χαμένοι διότι οι μελέτες θα "σκουριάσουν" στα συρτάρια, στην χειρότερη όμως πάνω σε αυτές τις μελέτες να πατήσουν πολιτικές στρεβλής ανάπτυξης, πολιτικές απαξίωσης του φυσικού και αρχιτεκτονικού πλούτου της Εύβοιας, πολιτικές που ακολουθούν την πεπατημένη της οπισθοδρόμησης.
Πέραν αυτών όμως, οι αιρετοί ηγέτες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης, ο καθένας στο μέτρο της δικής του αρμοδιότητας, όφειλαν να είχαν επεξεργαστεί ήδη και να είχαν δώσει κατευθύνσεις στους μελετητές έτσι ώστε ο σχεδιασμός να βασίζεται στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Για να δώσουν όμως κατευθύνσεις χρειάζονται οριζόντιες τομεακές μελέτες που να είχαν ανιχνεύσει την φέρουσα ικανότητα, για παράδειγμα της παράκτιας ζώνης στις ακτές του Αιγαίου για την τουριστική και παραθεριστική κατοικία, έτσι ώστε τα ΣΧΟΟΑΠ να προσαρμόσουν τις προτάσεις για την ανάπτυξη των παραλιακών οικισμών λαμβάνοντας υπόψη την φέρουσα ικανότητα και αντίστοιχες οριζόντιες μελέτες για άλλους τομείς της τοπικής ανάπτυξης. Τέτοια παραδείγματα μπορούν να προστεθούν αρκετά για πολιτικές και θεσμικές πρωτοβουλίες που δεν τους απασχόλησαν ποτέ.

Είναι καιρός λοιπόν να χαραχθούν άλλες επιλογές βασισμένες στον σχεδιασμό, τον ρεαλισμό και την νεωτερικότητα. Αντίστοιχες αυτών θα πρέπει να είναι και οι επιλογές των ανθρώπων που θα τις διαχειριστούν πολιτικά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως:
Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο πάνω από  2.0…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…