Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΟ ΝΕΟ ΠΕΠ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 2014-2020 ΣΕ ΒΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ


Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη

Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας έθεσε σε διαβούλευση το Σχέδιο του νέου ΠΕΠ 2014-2020 καθώς και το κείμενο της « Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης για την Περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας » που υποχρεωτικά συνοδεύει το Σχέδιο του ΠΕΠ προκειμένου να το υπαγάγει στους στόχους της στρατηγικής για την Ευρώπη 2020 για την βιώσιμη «έξυπνη» και καινοτόμα ανάπτυξη. Τα κείμενα παραμένουν στη διαβούλευση έως τις 15 Ιουλίου ενώ δημοσιεύτηκαν μόλις στις 9 Ιουλίου. Το απερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο θα αποφανθεί επί αυτών την προσεχή Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014. Η κοινωνία της Στερεάς Ελλάδας, οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, ΟΙ επαγγελματικές ΚΑΙ Κοινωνικές οργανώσεις Της Περιφέρειας πρέπει ΝΑ τοποθετηθούν Εντός ΠΕΝΤΕ ημερών ΣΕ κείμενα Θέσεων ΚΑΙ ΠΟΥ αρχών χαρακτηρίζονται ΑΠΌ πολυδαίδαλες Διαδρομές . Ο χρόνος δεν είναι επαρκής για ουσιαστική διαβούλευση πολύ δε περισσότερο για διάλογο και διαμόρφωση προγραμματικών συνθέσεων. Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και η απερχόμενη Ηγεσία δεν χαρακτηρίζονται ασφαλώς από την αντίληψη της συμμετοχικής διακυβέρνησης και συνεπώς αυτή η επιχείρηση τυπικής ολοκλήρωσης της φάσης της διαβούλευσης δεν αποτελεί ούτε εξαίρεση ούτε έκπληξη.
Επί της ουσίας, οι κατευθύνσεις είναι προδιαγεγραμμένες τόσο από την αρχιτεκτονική του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης 2014-2020, δηλαδή του νέου ΕΣΠΑ, όσο και από το Πρόγραμμα που έχει ήδη εγκριθεί σε εθνικό επίπεδο. Η ένταξη της Περιφέρειας στην κατηγορία των «Περιφερειών σε Μετάβαση» περιορίζει ακόμη περισσότερο την ευελιξία του προγραμματισμού αφού περιορίζει πόρους και επιλεξιμότητες. ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ πάντως ετσι ΚΑΙ Αλλιως στενάχωρη Κατάσταση Έρχεται Η. Σπουδή μίας Περιφερειακής Ηγεσίας ΠΟΥ αποφεύγει συστηματικά ΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ, δεν έχει δείξει ικανότητα σύνθεσης του περιφερειακού συλλογικού συμφέροντος, δεν έχει η ίδια την αναγκαία πολιτική συνοχή έτσι ώστε να σχεδιάζει και να προωθεί πολιτικές ενδοπεριφερειακής συνοχής . Κοντά σε όλα αυτά είναι μία ηγεσία χωρίς ικανή πολιτική νομιμοποίηση αφού βρίσκεται λίγες μόνο εβδομάδες πριν την λήψη της θητείας της.
Από την άλλη πλευρά, η επερχόμενη ανάληψη της διακυβέρνησης στην Περιφέρεια και στους Δήμους από νέες και εν πολλοίς μη πληροφορημένες Ηγεσίες επιβάλλει τώρα όσο ποτέ άλλοτε την ουσιαστική διαβούλευση της οποίας όμως πρέπει να προηγηθεί πλήρης ενημέρωση για τα δεδομένα, την αρχιτεκτονική και τις δαιδαλώδεις συναρτήσεις του νέου ΕΣΠΑ που τα νέα αιρετά όργανα θα κληθούν να διαχειριστούν και στο οποίο έχουν εναποθέσει πολλές από τις «προγραμματικές τους ψευδαισθήσεις ». Το ότι δεν έχουν αναλάβει καθήκοντα έχει μόνο μικρή και μάλλον τυπική σημασία. Υπάρχουν τρόποι συμμετοχής τους σε οργανωμένη και αποδοτική διαβούλευση, έστω και σε αυτόν τον στενάχωρο χρόνο. Τίθεται συνεπώς ένα μείζον ζήτημα πολιτικής νομιμοποίησης της διαδικασίας διαβούλευσης.

Τέλος, Ως προς ΤΟ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ περιεχόμενο ΔΕΝ φαίνεται ΝΑ έχει ληφθεί υπόψη Η. Πολιτικη έχει την προτεραιότητα Ο Της ενδοπεριφερειακής αναπτυξιακής συνοχής αφού μεγάλες Περιοχές Της Περιφέρειας ΔΕΝ ΘΑ βρουν ΕΥΚΟΛΑ ΘΕΣΗ στις προτεραιότητες ΠΟΥ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ προκρίνει ενώ αφήνει περιθώριο ΣΤΟ Της προγραμματικής προσέγγισης κρίσιμα ΓΙΑ τις Τοπικές κοινωνίες εργαλεια όπως Η. ΤΟΠΙΚΗ Ανάπτυξη ΜΕ Πρωτοβουλία Των Τοπικών Κοινοτήτων, εργαλείο που το παραπέμπει στο Τομεακό της Αγροτικής Ανάπτυξης χωρίς να προσδιορίζει κριτήρια περιφερειακής αξιολόγησης, σταθεροποιημένης αλόης τις Ολοκληρωμένες Δράσεις ΓΙΑ βιώσιμη αστική Ανάπτυξη ΓΙΑ τις οποίες αποφεύγει ΤΗΝ αναγωγή ΣΤΟ περιφερειακό Επίπεδο, πράγμα που το κάνει ανεπιτυχώς με ΤΗΝ Ολοκληρωμένη Εδαφική άρθρου Προβολές Επένδυση ΤΗΝ οποία εστιάζει μονοσήμαντα ΣΤΗΝ Εκτός Εύβοιας μητροπολιτική Περιοχή Της Χαλκίδας, δηλαδή στην άτυπη βιομηχανική περιοχή της Νότιας Βοιωτίας ενώ πεδίο εφαρμογής με τα ίδια χαρακτηριστικά αποτελεί και η μητροπολιτική περιοχή της Χαλκίδας συμπεριλαμβανομένης και μέρους της Δημοτικής Ενότητας Μεσσαπίων. Στην επεξεργασία του αναπτυξιακού οράματος και των προτεραιοτήτων έπρεπε προφανώς να είχαν μεγαλύτερη συμμετοχή οι Περιφερειακές Ενότητες . Είναι κρίσιμο οι επιμέρους περιφερειακές κοινωνίες της Στερεάς που υποφέρουν στη δίνη της κρίσης να βρουν ελπίδα ανάκαμψης αλλά και σαφείς επιμέρους αναπτυξιακούς στόχους στο νέο ΠΕΠ προσαρμόζοντάς τους στους λίγους πόρους και στις θεματικές προτεραιότητες. Οι χιλιάδες άνεργοι της Εύβοιας και της Στερεάς, οι επαγγελματίες, ο κόσμος της παραγωγής αγωνιούν γιαυτές τις απαντήσεις. Το κείμενο του υπό διαβούλευση Σχεδίου βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από την αγωνία και την ανάγκη της ευβοϊκής και της στερεοελλαδίτικης κοινωνίας.

Από την ανάλυση που συνοδεύει το υπό διαβούλευση Σχέδιο απουσιάζει και κάτι άλλο, πολύ σημαντικό: Η αξιολόγηση των αναπτυξιακών μεταβολών που επήλθαν στην Στερεά Ελλάδα από την εφαρμογή των προηγουμένων Κοινοτικών πλαισίων Στήριξης. Η μέτρηση αποτελεσμάτων θα ήταν χρήσιμη για να κατανοηθεί η συσχέτιση στόχων και αποτελεσμάτων και στον νέο προγραμματισμό. Το νέο Πρόγραμμα όμως έχει στο επίκεντρο τη διαρκή αξιολόγηση στόχων και αποτελεσμάτων. Η μέτρηση των τελευταίων είναι και το κλειδί για την ροή της χρηματοδότησης. Αυτό προϋποθέτει καλύτερο προγραμματισμό και αποτελεσματικότερη διοίκηση των δράσεων που θα ενταχθούν. Προϋποθέτει γνώση και επίγνωση των δυσκολιών και των απαιτήσεων της νέας προγραμματικής περιόδου. Με άλλα λόγια είναι αναγκαία η πολιτική και διαχειριστική σοβαρότητα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως:
Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο πάνω από  2.0…

Η ΡΗΤΙΝΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ, ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ.

Οι «ρητινοσυλλέκτες» ή «ρητινοκαλλιεργητές» ή κατά την παλαιότερη ονομασία οι «ρετσινάδες», αποτελούν μία επαγγελματική ομάδα, με λιγότερα πλέον από 2.000 άτομα σε όλη την χώρα, η οποία είναι ιδιαίτερα συνδεδεμένη με την Εύβοια και συγκεκριμένα με την Βόρεια Εύβοια. Η περιοχή της Βόρειας Εύβοιας είναι η πρώτη σε παραγωγή ρητίνης πανελλαδικά και τα σωματεία των ρητινοκαλλιεργητών είναι το πολυπληθέστερα. Παλαιότερα ο κλάδος και πολυπληθής ήταν και η παραγωγή πολύ μεγαλύτερη. Κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες αποδεκάτισαν τον κλάδο και μείωσαν την παραγωγή. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικότερα ο ανταγωνισμός με άλλες χώρες που παράγουν υποπροϊόντα προερχόμενα από την επεξεργασία της χημικής ρητίνης όπως η Κίνα, αλλά και οι συνθήκες και όροι εργασίας, το επαγγελματικό εν γένει καθεστώς. Οι ρητινοκαλλιεργητές περιμένουν πολλούς μήνες για να εισπράξουν τις επιδοτήσεις ενώ παραμένουν εντελώς έξω από τη διαδικασία προώθησης  της παραγόμενης πρώτης ύλης στην αγορά.

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…