Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΕΥΒΟΙΑ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ, Η ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΚΑΙ Η ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΆΜΕΣΑ ΤΙΣ ΛΥΣΕΙΣ


Αρθρο του ΔΗΜΗΤΡΗ Ι. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
τ. Δημάρχου Αυλώνος Ευβοίας

‘Ηδη φθάνει στο τέλος ο τρίτος μήνας του 2011 και έως την 30η Ιουνίου οι λειτουργούντες ΧΑΔΑ (χωματερές) πρέπει να κλείσουν.
Εν τω μεταξύ και οι φορείς που έχουν την ευθύνη για την προώθηση των λύσεων βρίσκονται σε φάση απορρύθμισης και αναμονής του νομικού τους τέλους με την συγχώνευση σε έναν περιφερειακό φορέα για όλη την περιφέρεια, εν προκειμένω για την Στερεά Ελλάδα. Ο νέος αυτός Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) θα έχει την ευθύνη για την κατασκευή, διαχείριση και  λειτουργία όλων των χώρων επεξεργασίας των απορριμμάτων. Υπολογίζεται ότι δεν θα είναι συγκροτημένος νωρίτερα από τον Ιούλιο του 2011. Μέχρι τότε οι υφιστάμενοι ΦΟΔΣΑ λειτουργούν κανονικά και έχουν όλες τις ευθύνες που είχαν έως τώρα. Τα διοικητικά τους συμβούλια είναι σε ισχύ με την παλαιά σύνθεση. Το γεγονός αυτό  ενδεχομένως δημιουργεί προβλήματα διότι σε αυτά μετέχουν εκπρόσωποι ή και δήμαρχοι των καταργηθέντων δήμων οι οποίοι δεν έχουν πλέον ενεργό εμπλοκή στις νέες δημοτικές διοικήσεις. Το πρόβλημα όμως της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι τόσο σημαντικό ώστε οφείλουν όλοι οι μετέχοντες στα διοικητικά συμβούλια των υπό κατάργηση ΦΟΔΣΑ να παραμείνουν ενεργοί και συνεπείς στα καθήκοντά τους, διαμορφώνοντας ομαλές συνθήκες μετάβασης στον ενιαίο περιφερειακό ΦΟΔΣΑ.
Στον νέο περιφερειακό ΦΟΔΣΑ θα μετέχουν όλοι οι δήμοι της περιφέρειας[1]. Το πώς θα διοικείται θα ρυθμιστεί με προεδρικό διάταγμα το οποίο ήδη ετοιμάζεται.

Ταυτόχρονα υπάρχει και η ανάγκη να αναθεωρηθεί ο περιφερειακός σχεδιασμός για να απαντήσει στις νέες συνθήκες, στις νέες προτεραιότητες αλλά και στην αναγκαιότητα οικονομιών κλίμακας. Οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι για να κατασκευάζονται έργα που δεν μπορούν να αποσβέσουν σε εύλογο χρονικό διάστημα το κόστος τους. Ήδη έχουμε τοποθετηθεί για την αναγκαιότητα αναθεώρησης του περιφερειακού σχεδιασμού, τουλάχιστον σε ότι αφορά την περιφερειακή ενότητα της Εύβοιας( Βλ. Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ Κhttp://evia2020.blogspot.com/2011/01/blog-post_06.html.)

Μέσα σε αυτό το πολιτικοδιοικητικό περιβάλλον  το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Νότια Εύβοια καθίσταται για μία ακόμη φορά πολύπλοκο. Στο διάστημα των τεσσάρων τελευταίων ετών (2007-2011) έχουν εκπονηθεί τρεις μελέτες αξιολόγησης τριών διαφορετικών χώρων  που έρχονται να προστεθούν στις μελέτες των προηγουμένων ετών που ενώ εκπονήθηκαν δεν προχώρησαν λόγω των αντιδράσεων των κατοίκων και των τοπικών φορέων.  Ανάλογες αντιδράσεις συναντήθηκαν και στους τρεις προαναφερόμενους χώρους της περιοχής του πρώην Δήμου Στυρέων. Το 2010 παρήλθε πραγματικά άγονο( Βλ. «Το 2010 πρέπει να ξεκινήσει η κατασκευή του ΧΥΤΑ στην Καρυστία με άμεση ενημέρωση»  http://www.servitoros.gr/news/view.php/25059/), εξάλλου ήταν έτος εκλογών. Σήμερα, έχοντας χάσει κάθε διαθέσιμο χρόνο είμαστε πολύ πιο πέρα από το «και πέντε». Λίγα χρόνια πριν στην σκέψη πολλών ήταν η κλασική απραξία της ελληνικής διοίκησης, δηλαδή πολλοί πίστευαν ότι έχουμε απεριόριστο χρόνο γιατί στην Ελλάδα ποτέ δεν πέφτουν πρόστιμα και συνεπώς οι χωματερές θα συνεχίσουν να ρυπαίνουν. Σήμερα μόνο οι αφελείς το πιστεύουν αυτό. Οι ΧΑΔΑ κλείνουν οριστικά και η λύση πρέπει να βρεθεί άμεσα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να αναχθούμε οποιαδήποτε λύση ανάγκης.
Έχω ξαναγράψει ότι η κατεπείγουσα πρωτοβουλία για την λήψη αποφάσεων δεν δικαιολογεί την αποστέρηση των πολιτών από την πληροφόρηση, δεν δικαιολογεί τον περιορισμό ή και την παράλειψη της διαβούλευσης. Εξάλλου τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης επιτρέπουν την πιο πλατειά δημοκρατική διαδικασία διαβούλευσης σε σύντομο αλλά πάντως επαρκή χρόνο έτσι ώστε να φθάσει παντού η πληροφόρηση και να εκφραστούν όλοι οι πολίτες και οι φορείς.
Κανείς δεν έχει την ψευδαίσθηση ότι εάν τρέξουμε  υπό καθεστώς κατεπείγοντος θα κερδίσουμε τον χρόνο που χάσαμε. Σίγουρα όμως θα έχουμε ίσως πείσει για μία μικρή παράταση της  απαράδεκτης κατάστασης των χωματερών μας. Σίγουρα επίσης έως στις 30 Ιουνίου 2011 δεν θα υπάρχουν έτοιμες μελέτες και πιθανόν ούτε έως το τέλος του 2011. Σε κάθε περίπτωση τα έργα δεν θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το τέλος του 2013 στην καλύτερη των περιπτώσεων. Άρα είναι προτιμότερο οι διαδικασίες να γίνουν ομαλά, σωστά και κυρίως χωρίς την παρέκκλιση από τις αρχές της διαβούλευσης, της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης.  Οι διαδικασίες πρέπει να γίνουν με την τοπική κοινωνία στο προσκήνιο και όχι στο περιθώριο.
Πολλά λέγονται και θα λεχθούν για τις ευθύνες εκείνων που δεν έλυσαν τόσα χρόνια το πρόβλημα της διάθεσης των απορριμμάτων στην Νότια Εύβοια. Προσωπικά έχω καταθέσει σε προηγούμενο άρθρο μου την θέση μου γιαυτές (Βλ. «Σε σημείο μηδέν ο ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ της Νότιας Εύβοιας», http://www.servitoros.gr/news/view.php/22785/ ). Είναι επίσης δεδομένο ότι αναλαμβάνω το μερίδιο που μου ανήκει. Τόσο για τις παραλήψεις όσο και για την αποδοχή καταστάσεων που οδήγησαν σε αδιέξοδα. Δύο τουλάχιστον φορές (2007, 2009) δέχθηκα τις αντιδράσεις τοπικών φορέων γιατί στήριξα προτεινόμενες λύσεις (βλ. http://www.servitoros.gr/news/view.php/25059/)   και θα το ξανακάνω εάν οι νέες προτάσεις είναι ευστοχότερες. Μακάρι να το είχαν κάνει και οι άλλοι αυτό. Σε κάθε περίπτωση, σε ότι με αφορά, ως πολίτης πλέον που έχει καταθέσει προτάσεις, έχει διεκδικήσει λύσεις  και έχει αναδείξει το μέγα ζήτημα της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Νότια Εύβοια θα εξακολουθήσω να στηρίζω τεκμηριωμένες λύσεις πέρα από τοπικισμούς και υστερόβουλες αντιδράσεις αν και πιστεύω ότι πρέπει να συζητήσουμε σοβαρά την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού για την Εύβοια.
Έτσι και αλλιώς σύντομα θα επανέλθουμε στο θέμα της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης των Απορριμμάτων της Νότιας Εύβοιας.



[1] Βλέπε άρθρο 104, παρ.4 του ν.3852/2011  « 4. Εντός των διοικητικών ορίων κάθε περιφέρειας και υπό την επιφύλαξη του άρθρου 206 παρ. 6 του παρόντος οι σύνδεσμοι και οι ανώνυμες εταιρείες που έχουν συσταθεί ως Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟ.Δ.Σ.Α.), συγχωνεύονται σε ενιαίο σύνδεσμο, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 6, στον οποίο συμμετέχουν υποχρεωτικά οι δήμοι όλων των διαχειριστικών ενοτήτων της περιφέρειας σύμφωνα και με τη διάταξη του άρθρου 30 του ν. 3536/2007. Τα οικεία δημοτικά συμβούλια, εντός δύο (2) μηνών από την έκδοση του προεδρικού διατάγματος της παρ. 6 του παρόντος και σύμφωνα με τις ρυθμίσεις αυτού ορίζουν τους εκπροσώπους τους στο διοικητικό συμβούλιο του νέου ΦΟ.Δ.Σ.Α., τη χρονική διάρκεια, την έδρα του, καθώς και τις ετήσιες εισφορές που πρέπει να καταβάλουν οι συμμετέχοντες δήμοι. Μετά τον έλεγχο νομιμότητας των σχετικών αποφάσεων εκδίδεται πράξη από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η θητεία των διοικητικών συμβουλίων των υπό συγχώνευση ΦΟ.Δ.Σ.Α. παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου του νέου ΦΟ.Δ.Σ.Α.»


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗ ΣΕΤΤΑ, ΤΟ ΠΙΟ ΟΡΕΙΝΟ ΧΩΡΙΟ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Αναδημοσίευση από Agronews Η «Ελβετία της Ελλάδας», όπως είναι αλλιώς γνωστό το γραφικό χωριουδάκι του δήμου Ερέτριας είναι χτισμένο σε υψόμετρο 800 μέτρων και είναι από τις πρώτες περιοχές της Εύβοιας που καλύπτονται το Χειμώνα με χιόνι. Η Σέττα, ή αλλιώς Σέτα, απέχει μόλις 128 χιλιόμετρα από την Αθήνα, περίπου δύο ώρες διαδρομή με το αυτοκίνητο.   Το όνομά της το πήρε, σύμφωνα με την παράδοση, από την πανέμορφη Γαλλίδα σύζυγο του Τούρκου ηγεμόνα, που επί τουρκοκρατίας του ανήκε η περιοχή. Λόγω της μορφολογίας της και της φυσικής της θέσης είναι ο ιδανικός προορισμός για τους   λάτρεις των ορεινών αποδράσεων το Χειμώνα   και το Καλοκαίρι. Το περιβάλλον της Σέττας θυμίζει τις Άλπεις, καθώς έχει πλατάνια, ελατοδάση, καστανοδάση με πλούσια χλωρίδα και πανίδα. Με «ορμητήριο» τη Σέττα μπορείτε να εξερευνήσετε με Jeep 4Χ4   και motocross τα κοντινά ορεινά χωριά Μετόχι, Μύστρος, Μανίκια, Μακρυχώρι,   Χιλιαδού, Τραχήλι, Παναγιά, Παρθένι και Στενή. Η Άνω Σέττα α

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως: Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΛΗΛΑΝΤΙΟΥ Κινητοποίηση Κυριακή 27/9, 10πμ στη Γέφυρα Βασιλικού

  Εμείς οι πληγέντες και κάτοικοι στην περιοχή του Ληλαντίου που “χτυπήθηκε” από τις καταστροφικές πλημμύρες, διεκδικούμε άμεσα μέτρα αποκατάστασης των ζημιών και προστασίας της ίδιας μας της ζωής. Η τεράστια καταστροφή που συντελέστηκε, δεν ήταν μοιραίο να συμβεί σαν αποτέλεσμα «απρόβλεπτων, ακραίων καιρικών συνθηκών». Είναι ευθύνη των φορέων του κράτους (υπουργεία, περιφέρεια, δήμος) που δεν έχουν πάρει χρόνια τώρα όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της περιοχής. Απαιτούμε από κυβέρνηση περιφέρεια και δήμο μέτρα για να σταθούμε ξανά στα πόδια μας και να μην κινδυνέψει ξανά η ζωή και το βιος μας: •              Nα αποκατασταθούν όλες οι ζημιές στο 100% χωρίς προϋποθέσεις και δάνεια. •              Να υλοποιηθούν άμεσα τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά αντιδιαβρωτικά έργα. •              Να ολοκληρωθεί η απομάκρυνση της λάσπης από σπίτια, μαγαζιά και χωράφια. •              Να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης σε υποδομές και το οδικό δίκτυο. Να καθαριστεί και να αποκατασταθεί ο