Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάθεση των δημοσίων έργων και των μελετών για εξάλειψη της...φάμπρικας!


23-09-2011


Σοβαρές αλλαγές στην ανάθεση έργων και μελετών φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο που επεξεργάστηκε το υπουργείο Υποδομών και μοίρασε αυτήν την εβδομάδα στα πολιτικά κόμματα προκειμένου να κάνουν τις παρατηρήσεις τους πριν το καταθέσει στη Βουλή.
Στόχος του υπουργείου είναι να περιοριστεί το φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων, που επανεμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια (αν και οι δημοπρασίες είναι πλέον ελάχιστες εξαιτίας της οικονομικής κρίσης), να σταματήσει η φάμπρικα με τους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες μέσω των οποίων το τελικό κόστος και το χρονοδιάγραμμα ενός έργου δεν έχει καμία σχέση με τον προϋπολογισμό.
Με το σχέδιο νόμου ιδρύεται η Αρχή Μελετών και Έργων (ΑΕΜΕ), η οποία, κατά το υπουργείο, θα εξασφαλίζει πως τα έργα είναι «ώριμα» (ότι έχει γίνει η σχετική προετοιμασία με μελέτες, ο καθορισμός απαλλοτριώσεων κ.λπ.) πριν από την προκήρυξή τους, για να μην παρατηρούνται τα σημερινά φαινόμενα πολυετών καθυστερήσεων και διαφωνιών μεταξύ αναδόχου και Δημοσίου για το τελικό κόστος, με μονίμως χαμένο το Δημόσιο.
Η ΑΕΜΕ θα ελέγχει τις συμβάσεις και χωρίς την υπογραφή της κανένα έργο δεν θα μπορεί να δημοπρατηθεί ή να ανατεθεί.
Ταυτόχρονα, επιλύει και ζητήματα που συνδέονται με τη ρευστότητα των κατασκευαστικών επιχειρήσεων, όπως η δυνατότητα εκχώρησης του υφιστάμενου εργολαβικού ανταλλάγματος σε τράπεζες, που σήμερα απαγορεύεται από τον νόμο περί δημοσίων έργων. Το υπουργείο καλείται να ενσωματώσει και κοινοτικές οδηγίες που αφορούν π.χ. στην κατάργηση των κατώτατων ορίων αμοιβών στις μελέτες.
Για πρώτη φορά εισάγονται και δύο νέα συστήματα υποβολής προσφορών: το πρώτο αφορά σε προσφορά που περιλαμβάνει συνδυασμό πολλαπλών κριτηρίων, όπως έκπτωση στο κόστος και στον χρόνο ολοκλήρωσης ενός έργου και τίμημα που συνδέεται με την εγγύηση (δηλαδή ο υποψήφιος προσφέρει έκπτωση για το κόστος κατασκευής, εγγυάται πως θα το κατασκευάσει νωρίτερα αλλά και ότι θα βρίσκεται σε άριστη κατάσταση για συγκεκριμένο χρόνο, και συνεπώς δεν επιλέγεται μόνο με βάση την οικονομική και τεχνική προσφορά).
Στην περίπτωση όπου ακολουθείται η συγκεκριμένη διαδικασία, η επιλογή γίνεται μέσω μαθηματικού τύπου. Το δεύτερο σύστημα προβλέπει την προσφορά κατ' αποκοπήν τιμής με εγγυημένο το συνολικό κόστος του έργου ή τμημάτων αυτού. Ο ανάδοχος δεν δικαιούται να ζητήσει αύξηση του κόστους ακόμα και αν αυξήθηκαν π.χ. οι τιμές των υλικών, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων.
Ταυτόχρονα, προβλέπεται πως οι πρόδρομες εργασίες (μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας, αρχαιολογικές έρευνες, πρόσθετες γεωτρήσεις κ.λπ.) ενός έργου μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστής σύμβασης. Έτσι θα διασφαλίζεται πως δεν θα χάνονται μήνες ή και χρόνια από την ημέρα της ανάθεσης μέχρι την ημέρα έναρξης εργασιών στα έργα. Πρέπει, πάντως, να ξεπεραστεί και το θέμα των απαλλοτριώσεων, για το οποίο η κυβέρνηση θα φέρει ξεχωριστή ρύθμιση μέσω του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Ειδικά για τις μελέτες, το σχέδιο νόμου προσθέτει νέες κατηγορίες ή προχωρά στην κατάτμηση παλαιότερων κατηγοριών προκειμένου να συμβαδίσει με τις σημερινές εξελίξεις (από τη δεκαετία του '70 δεν έχουν αλλάξει, ενώ έχουν υπάρξει σημαντικές μεταβολές στο εκπαιδευτικό αντικείμενο των μηχανικών κ.λπ). Εισάγονται, επίσης, οι κατηγορίες επίβλεψης τεχνικών έργων και διοίκησης έργων, στην οποία μπορούν να ενταχθούν επαγγελματίες που δεν είναι μελετητές.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το νέο λιμάνι στη Χαλκίδα θα δώσει και πάλι ζωή στην Εύβοια

 Αναδημοσίευση από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Μηνάς Τσαμόπουλος Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους. Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά  Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία. Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ)  ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων  και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υπο…

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…