Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΑ ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ


Αναδημοσίευση από: http://www.kerdos.gr

Συνέντευξη του Προέδρου της Εταιρίας «Ελληνικά Υδατοδρόμια» κ. Αναστάσιου Γκόβα στη Νίκη Παπανικολάου

Επιστρέφουν τα υδροπλάνα στη χώρα μας από τον Ιούλιο, οπότε και αναμένεται να πραγματοποιηθούν οι πρώτες charter πτήσεις. Το πρώτο νέο υδατοδρόμιο που θα αδειοδοτηθεί θα είναι στην Κέρκυρα, που αποτέλεσε άλλωστε την κύρια βάση των υδροπλάνων το 2004, όταν ξεκίνησε - για να λήξει άδοξα λίγα χρόνια αργότερα - το πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργίας υδροπλάνων στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου. Το επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί για την ανάπτυξη υδροπλάνων στην Ελλάδα είναι συγκεκριμένο αφού, όπως εξηγεί στo «Κ» o πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια κ. Αναστάσιος Γκόβας, εκτός από Καναδούς και επενδυτές από το Ντουμπάι, το Μπαχρέιν, την Αγγλία αλλά και από την Ελλάδα, όπως η αεροπορική K2 Smart jets με παρουσία εδώ και χρόνια στον τομέα των VIP πτήσεων, ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας στον τομέα των υδροπλάνων.
- Πότε συστάθηκε η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια και με ποιο σκοπό;
Η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια συστάθηκε το 2012 με σκοπό αρχικά να δραστηριοποιηθεί στον εξειδικευμένο χώρο της κατασκευής, αδειοδότησης και λειτουργίας υδατοδρομίων. Η ύπαρξη αδειοδοτημένων και επιχειρησιακά έτοιμων υδατοδρομίων, σε στρατηγικά επιλεγμένα σημεία της Ελλάδας, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία των υδροπλάνων καθώς με τις κατάλληλες υποδομές τους θα παρέχουν την απαιτούμενη επιχειρησιακή υποστήριξη σε ένα πρωτοποριακό μεταφορικό μέσο. Σε δεύτερο στάδιο στόχος της Ελληνικά Υδατοδρόμια είναι και η δημιουργία αεροπορικής εταιρείας υδροπλάνων.
- Ο νόμος για τα υδροπλάνα που ψηφίστηκε πρόσφατα ανοίγει τον δρόμο, χωρίς εμπόδια, για επενδύσεις στη χώρα μας στον συγκεκριμένο τομέα;
Η ψήφιση του νόμου για τα υδατοδρόμια, μετά από καθυστερήσεις οκτώ ετών, αποτελεί σίγουρα μία σημαντική εξέλιξη καθώς λύνει το μεγαλύτερο μέρος των προβλημάτων που υπήρχαν κατά τη διάρκεια του πιλοτικού προγράμματος των υδροπλάνων και επαναφέρει σε πρώτο πλάνο το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη λειτουργία τους στην Ελλάδα.
Από τις επαφές που έχω με διεθνείς επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στον τομέα των υδροπλάνων, εισπράττω θετικότατο κλίμα καθώς ερμηνεύουν την ψήφιση του νόμου ως έμπρακτη απόδειξη ότι η κυβέρνηση αναγνωρίζοντας τον σημαντικότατο ρόλο που τα υδροπλάνα μπορούν να διαδραματίσουν στην κάλυψη των μεταφορικών αναγκών των νησιών και των παράκτιων περιοχών της χώρας μας καθόρισε ένα πλήρες νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας που θα τους επιτρέψει να επενδύσουν εύρυθμα πλέον σε ένα project με τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης.
- Εχοντας διατελέσει στέλεχος της πρώτης εταιρείας που λειτούργησε στην Ελλάδα υδροπλάνα, εκτιμάτε ότι η χώρας μας, εν μέσω ύφεσης, μπορεί να υποστηρίξει τέτοιου είδους επενδύσεις και αυτές να είναι βιώσιμες;
Πιστεύω ότι η επένδυση των υδροπλάνων, όσον αφορά τα εμπορικά της χαρακτηριστικά, θεωρείται μία αρκετά ασφαλής επένδυση υπό την έννοια ότι η Ελλάδα με τη γεωγραφική της μορφολογία των δεκαέξι χιλιάδων χιλιομέτρων ακτογραμμής και με διάσπαρτα περισσότερα από 220 κατοικήσιμα νησιά, προφανέστατα καθίσταται άκρως ελκυστική αγορά για τα υδροπλάνα. Μάλιστα, ακόμη και τώρα κατά τη διάρκεια της ύφεσης που βιώνουμε ως χώρα, η επένδυση των υδροπλάνων μπορεί να πάει κόντρα στο κλίμα αν αναλογιστούμε ότι τα υδροπλάνα θα δραστηριοποιηθούν αρκετά και στον τομέα του τουρισμού των νησιών και θα αποτελέσουν ένα χρήσιμο συγκοινωνιακό εργαλείο για την ανάπτυξή τους. Ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία μας και ως εκ τούτου πρωτοποριακές επενδύσεις σαν τα υδροπλάνα, άρρηκτα συνδεδεμένες με την προσδοκώμενη ανάπτυξη του τουρισμού, είναι λογικό να προσδοκούν ανάλογη βιωσιμότητα και κερδοφορία.
- Εκτός από το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα υδροπλάνα που έχουν εκδηλώσει Καναδοί, υπάρχουν άλλοι υποψήφιοι επενδυτές;
Σωστά το επισημαίνετε, ότι οι Καναδοί έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να επενδύσουν με υδροπλάνα στην Ελλάδα. Και η απόφασή τους αυτή πάρθηκε αφού πρώτα μελέτησαν και ερεύνησαν τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας. Mε δεδομένη λοιπόν την τεράστια τεχνογνωσία και την πολυετή εμπειρία των Καναδών στην κατασκευή και λειτουργία των υδροπλάνων, για να θέλουν να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας αυτό αποτελεί μία τρανή απόδειξη της πεποίθησής τους, που και οι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν, ότι δηλαδή η Ελλάδα είναι από τις πλέον κατάλληλες χώρες για την επιτυχή λειτουργία και ανάπτυξη των υδροπλάνων.
Πέρα από τον Καναδά, συγκεκριμένο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από επενδυτές του Ντουμπάι, του Μπαχρέιν, της Αγγλίας αλλά και από Ελληνες επενδυτές και ελληνικές αεροπορικές εταιρείες (θα μπορούσα χαρακτηριστικά να σας αναφέρω την ελληνική αεροπορική εταιρεία K2 Smart jets η οποία δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια στον τομέα των VIP πτήσεων, είναι άριστα οργανωμένη σε όλες τις διευθύνσεις της και διερευνά σοβαρά την προοπτική να επεκτείνει τις πτητικές τις δραστηριότητες και στα υδροπλάνα).
- Σε τι ύψος μπορεί να ανέλθει η επένδυση σε υδροπλάνα;
Μία επένδυση σε αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων θα μπορούσε να ξεκινήσει με ένα κεφάλαιο της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ και να επεκταθεί μέχρι και τα 50 εκατομμύρια ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των υδροπλάνων, το αν αυτά θα είναι ιδιόκτητα ή μισθωμένα, το είδος του operation που θα εκτελούν ώστε να προσδιορισθεί και ο αριθμός του προσωπικού που θα στελεχώσει την εταιρεία κ.λπ.
- Πότε εκτιμάτε ότι μπορεί να δούμε ξανά τα υδροπλάνα στη χώρα μας και σε ποιες περιοχές;
Για να επιστρέψουν τα υδροπλάνα θα πρέπει πρώτα να υπάρχουν αδειοδοτημένα υδατοδρόμια ώστε να μπορούν να εκτελούν τακτικά δρομολόγια, να ανεφοδιάζονται με καύσιμα, να σταθμεύουν και να συντηρούνται.
Ο νέος νόμος προβλέπει ότι σε 65 εργάσιμες ημέρες θα μπορεί να εκδίδεται η άδεια ενός υδατοδρομίου. Αρα η αναγωγή των ημερών σε ημερολογιακό διάστημα καθώς και ο χρόνος που θα απαιτείται για την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υδατοδρομίου καθιστά αρκετά δύσκολη την εκκίνηση των πτήσεων πριν τα μέσα του εφετινού καλοκαιριού. Εχει ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου για να έρθει το πρώτο υδροπλάνο, μέχρι τον Ιούλιο, ώστε να πραγματοποιήσει αρχικά ένα πρόγραμμα charter και περιηγητικών πτήσεων.
Ως βάση του θα έχει το λιμάνι της Κέρκυρας, όπου πιστεύουμε ότι θα αδειοδοτηθεί το πρώτο νέο υδατοδρόμιο και θα εκτελεί πτήσεις προς τους Παξούς και σε άλλα υδάτινα πεδία νησιών, καθώς επίσης και Sightseeing σε συνέργεια με την κρουαζιέρα στην Κέρκυρα η οποία, σημειωτέον, παρουσιάζει σημαντική δυναμική τα τελευταία χρόνια.
Οσον αφορά το ερώτημά σας για το ποιες θα είναι οι περιοχές που θα δραστηριοποιηθούν τα υδροπλάνα, το ξεκίνημα θα γίνει από το Ιόνιο, καθώς η περιοχή του συνδέεται με τη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων κατά το πρόσφατο παρελθόν. Ως γνωστόν το έτος 2004 ξεκίνησε το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργίας υδροπλάνων στην ευρύτερη περιοχή του Ιόνιου.
Τα υδροπλάνα για πέντε χρόνια πραγματοποιούσαν τακτικές πτήσεις από την Κέρκυρα, που ήταν η κύρια βάση τους, προς τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, προς την Πάτρα, τη λίμνη των Ιωαννίνων και το Μπρίντεζι της Ιταλίας.
Επίσης, ουσιαστικό ενδιαφέρον παρουσιάζεται και για την ευρύτερη περιοχή της Κρήτης. Η εταιρεία μας Ελληνικά Υδατοδρόμια εκπονεί μελέτη σκοπιμότητας για τη λειτουργία υδροπλάνων στην περιοχή της Κρήτης και τα πρώτα ποιοτικά στοιχεία της αξιολογούνται ως άκρως ενθαρρυντικά.
Υπάρχουν εξαιρετικές προοπτικές για τη δημιουργία δικτύου πτήσεων τόσο εντός της Κρήτης όσο και προς επιλεγμένους προορισμούς, οι οποίοι έχουν τουριστικό και εν γένει μεταφορικό ενδιαφέρον για τη νήσο.
Αντίστοιχη πρωτοβουλία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει λάβει το Λιμενικό Ταμείο Χαλκίδας, στοχεύοντας στη δημιουργία υδατοδρομίου στη Χαλκίδα για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών της Εύβοιας, τη σύνδεσή της με τις Σποράδες κ.λπ.
Πέρα από τις προαναφερόμενες περιοχές, τα υδροπλάνα, με την ευελιξία τους και την πολυχρηστικότητά τους θα μπορούσαν να λειτουργήσουν άριστα ως συμπληρωματικά μεταφορικά μέσα και για τις υπόλοιπες βασικές νησιωτικές περιοχές (Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Βορειοανατολικό Αιγαίο, Αργοσαρωνικός) και ειδικότερα στα νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο

Σχόλια