Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΞΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΟ ΤΟΥ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ

του Γιάννη Σπιλάνη Αν. Καθηγητής Περιφερειακός Σύμβουλος
Αναδημοσίευση από: http://www.aftodioikisi.gr/
Οι επισχέσεις εργασίας σε πλοία της ακτοπλοΐας έφεραν και πάλι στην επιφάνεια το πρόβλημα που η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ήθελε να υποβαθμίσει σε πρόβλημα της γραμμής Αν. Αιγαίου – Β. Ελλάδας. Μάλιστα ο τ. υπουργός θεώρησε σημαντική πρόοδο τη μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων της ακτοπλοΐας στο κεντρικό Υπουργείο, επικαλούμενος την αναγκαιότητα να λαμβάνονται οι αποφάσεις από ένα κέντρο για καλύτερο συντονισμό. Σωστό το σκεπτικό, αλλά έχει αποδειχθεί εδώ και πολλά χρόνια ότι οι κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας αδυνατούν να επιτελέσουν το έργο αυτό. Οι λόγοι είναι γνωστοί και δεν αφορούν τους νησιώτες αλλά τη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου που πρέπει να αφαιρέσει επιτέλους από τους λιμενικούς την αρμοδιότητα νομοθέτησης και χάραξης της ακτοπλοϊκής πολιτικής. Αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολούθησαν οι προηγούμενοι υπουργοί, είναι σήμερα ο αποκλεισμός του Αη Στράτη, της Λήμνου, των Κυθήρων, αλλά και η διακοπή ενδοκυκλαδικών συνδέσεων. Προβλήματα που ζητούν άμεση επίλυση. Αύριο τα ίδια προβλήματα θα αφορούν άλλους και οι πολιτικές παραστάσεις και συζητήσεις θα συνεχίζονται, αν δεν υπάρξει ολοκληρωμένη πολιτική ακτοπλοΐας στενά συνδεδεμένη με τη νησιωτική αναπτυξιακή πολιτική. Με βάση τις δημοσιογραφικές πληροφορίες, στη συνάντηση βουλευτών, του Επάρχου Λήμνου και του Δημάρχου Λήμνου με τον νέο υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, δεν κατατέθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις – ούτε από τη Περιφέρεια – πέρα από το προφανές: να αντιμετωπιστεί άμεσα το θέμα. Εμφανιζόμαστε για μια φορά ακόμη, εμείς οι νησιώτες, χωρίς προτάσεις για τα θέματα που μας απασχολούν και ζητάμε από άλλους να τα λύσουν. Έτσι, χωρίς να «λερώνουμε τα χέρια μας» είναι εύκολο να καταγγέλλουμε το αθηνοκεντρικό κράτος όταν οι αποφάσεις του δεν μας ικανοποιούν. Έχουν περάσει ήδη 6 μήνες από το Περιφερειακό Συμβούλιο στο οποίο η αντιπολίτευση ζήτησε συζήτηση για το θέμα χωρίς να υπάρχει μέχρι σήμερα ανταπόκριση, αλλά και χωρίς να κατατεθούν προτάσεις.
 Το ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ, πού έχει υποβάλλει προτάσεις από τη προεκλογική περίοδο, προκαλεί-προσκαλεί όλους σε δημόσιο διάλογο, όχι για να επαναληφθεί η διαπίστωση των προβλημάτων ή να κατατεθούν γενικόλογες-μαξιμαλιστικές αλλά ανεφάρμοστες προτάσεις που θα χαϊδεύουν αυτιά, αλλά για να υπάρξει οργανωμένη συζήτηση που θα προτείνει βιώσιμες λύσεις με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της χώρας. Θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ο διάλογος μεταξύ των ενδιαφερόμενων (χρηστών και εταιρειών) ξεκίνησε το 2013 με πρωτοβουλία του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ) και συμμετοχή και της ΓΓ Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ως καθ’ ύλην αρμόδιας μέσω του υπογράφοντος. Διάλογος που κατέληξε σε προτάσεις, που ……κατέληξαν στο ντουλάπι του κ. Βαρβιτσιώτη. Όμως ο ίδιος ο τ. Υπουργός Ναυτιλίας με περισσή αυθάδεια κατέθεσε προχθές ερώτηση προς τον νυν υπουργό γιατί δεν επέλυσε σε 10 ημέρες τα προβλήματα που ο ίδιος έκρυβε επί 1,5 χρόνο κάτω από το χαλί, προβλήματα που δημιούργησαν αυτός και οι προκάτοχοι του και επιδείνωσε, είναι αλήθεια, η κρίση. Όμως η ντροπή είναι είδος σε ανεπάρκεια σ’ αυτή τη χώρα και συχνά οι πολιτικοί ποντάρουν στην …..αμνησία των πολιτών.
 Το ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ καταθέτει συνοπτικά εδώ τις προτάσεις του και ζητά από τους θεσμικούς φορείς της αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ) ως εκπροσώπους των νησιωτών, τον Επιμελητηριακό Όμιλο Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (ΕΟΑΕΝ) ως εκπρόσωπων των νησιωτικών επιχειρήσεων, τις εταιρείες μεταφορών και τις ναυτιλιακές εταιρείες να τοποθετηθούν δημόσια και να ζητήσουν ένα νέο σχέδιο για την ακτοπλοΐα που να περιλαμβάνει: – ορθολογικό σχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου με σκοπό την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών, με τη βέλτιστη αξιοποίηση των κονδυλίων που διατίθενται από το Κράτος για την επιδότηση των «αγόνων γραμμών» και συνδυασμένες μεταφορές (αεροπλάνα, υδροπλάνα). Βελτίωση της τεκμηρίωσης των αναγκών, δημιουργία δυναμικού εργαλείου για καλύτερο σχεδιασμό. – εξέταση όλων των δυνατοτήτων για χρηματοδότηση επενδύσεων στην ακτοπλοΐα από ευρωπαϊκούς πόρους για την ενεργειακή αναβάθμιση των υπαρχόντων πλοίων (μηχανές, αλλαγή καυσίμου), την ποιοτική τους αναβάθμιση και την αγορά πλοίων (όχι υποχρεωτικά νεότευκτων) κυρίως για άγονες γραμμές, κύριες και δευτερεύουσες με στόχο μια «πράσινη» ακτοπλοΐα. – επανεξέταση των ουσιωδών όρων των προκηρύξεων των άγονων γραμμών ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία του συστήματος και αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου όπου χρειάζεται. – τροποποίηση των διαδικασιών λήψης αποφάσεων στην ακτοπλοΐα ώστε το σύστημα να λειτουργεί με βάση διαφανείς κανόνες και αποτελεσματικότητα κάτω από την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής που θα ελέγχει τη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών – έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων και περιορισμός στη δυνατότητα αλλαγών ώστε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο εφάμιλλο του αεροπορικού. – στενή παρακολούθηση των ευρωπαϊκών εξελίξεων σχετικά με τα θέματα προσπελασιμότητας στις νησιωτικές περιοχές δεδομένου ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας. 
Ο συνδυασμός ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ δεν θα κουραστεί να επαναλαμβάνει την αναγκαιότητα σχεδιασμού νησιωτικής πολιτικής αναπόσπαστο στοιχείο της οποίας είναι η ακτοπλοΐα.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως:
Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο πάνω από  2.0…

Η ΡΗΤΙΝΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ, ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ.

Οι «ρητινοσυλλέκτες» ή «ρητινοκαλλιεργητές» ή κατά την παλαιότερη ονομασία οι «ρετσινάδες», αποτελούν μία επαγγελματική ομάδα, με λιγότερα πλέον από 2.000 άτομα σε όλη την χώρα, η οποία είναι ιδιαίτερα συνδεδεμένη με την Εύβοια και συγκεκριμένα με την Βόρεια Εύβοια. Η περιοχή της Βόρειας Εύβοιας είναι η πρώτη σε παραγωγή ρητίνης πανελλαδικά και τα σωματεία των ρητινοκαλλιεργητών είναι το πολυπληθέστερα. Παλαιότερα ο κλάδος και πολυπληθής ήταν και η παραγωγή πολύ μεγαλύτερη. Κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες αποδεκάτισαν τον κλάδο και μείωσαν την παραγωγή. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικότερα ο ανταγωνισμός με άλλες χώρες που παράγουν υποπροϊόντα προερχόμενα από την επεξεργασία της χημικής ρητίνης όπως η Κίνα, αλλά και οι συνθήκες και όροι εργασίας, το επαγγελματικό εν γένει καθεστώς. Οι ρητινοκαλλιεργητές περιμένουν πολλούς μήνες για να εισπράξουν τις επιδοτήσεις ενώ παραμένουν εντελώς έξω από τη διαδικασία προώθησης  της παραγόμενης πρώτης ύλης στην αγορά.

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…