Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΦΡΑΓΜΑ ΜΑΝΙΚΙΩΝ. Ένα έργο που πηγαίνει ημιτελές στις καλένδες;


 Γράφει ο Δημήτρης Κατσούλης

Το Φράγμα των Μανικίων είναι ένα πολύπαθο και ανολοκλήρωτο έργο που διαρκώς παραπέμπεται στις καλένδες ενώ δυστυχώς στη συνείδηση των αρμοδίων αλλά και των πολιτών καταγράφεται ως μία ακόμη χαμένη υπόθεση.
Την ίδια στιγμή η Εύβοια αναφέρεται σε όλες τις επίσημες εκθέσεις για την κλιματική αλλαγή ως μία από τις περιοχές που απειλούνται από την ερημοποίηση λόγω της μείωσης των υδατικών αποθεμάτων και της διάβρωσης των ακτών της. Κοντά σε αυτό προστίθεται – όχι τόσο για την περιοχή του φράγματος- το τεράστιο πρόβλημα της νιτρορύπανσης για το οποία ήδη η Ελλάδα καταδικάζεται και πληρώνει πρόστιμα αλλά και ανυπολόγιστη ζημιά στη δημόσια υγεία και στο περιβάλλον.
Γύρω από το κόστος της ολοκλήρωσης του Φράγματος διακινούνται διαφορετικές εκτιμήσεις, άλλος μιλά για 20.000.000 ευρώ, άλλος για 37.000.000 ευρώ και άλλος για 80.000.000 ευρώ. Είναι τουλάχιστον αναγκαίο και χρήσιμο να προσδιοριστεί το πραγματικό κόστος και να αναλυθεί στα διαφορετικά στάδια ολοκλήρωσης, δηλαδή πιο είναι το κόστος της ολοκλήρωσης των έργων του Φράγματος, πιο το κόστος των δικτύων, έχει ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη που ανέθεσε η Περιφέρεια το 2013; πιες εναλλακτικές λύσεις στην παρούσα συγκυρία μειώνουν το κόστος και επικαιροποιούν την συμβολή του έργου στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη.
Εξάλλου  το  πολύπαθο αυτό έργο  έχει περάσει την φάση της πολυλογίας των αρμοδίων την εποχή που οι πόροι ήταν υπαρκτοί και η αναζήτησή τους  καρποφόρα. Σήμερα στην φάση της δεδομένης απομείωσης έως εκμηδενισμού των πόρων  χρειάζεται εγρήγορση και ρεαλισμός αλλά σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υποβαθμίζεται η σημασία, η αναγκαιότητα και κυρίως  η ρεαλιστική προοπτική ενός έργου που δεν πρέπει να ξεχαστεί, να ματαιωθεί και να πάει στα αζήτητα.
Η σημασία του έργου αυτού και υπό το πρίσμα των συνεπειών που προβλέπεται να έχει η Εύβοια από την ερημοποίηση και γενικότερα την κλιματική αλλαγή καθώς και η σημασία του για την τοπική ανάπτυξη επιβάλλουν την επανατοποθέτηση του Φράγματος των Μανικίων   στις άμεσες προτεραιότητες της περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας αλλά και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας ιδίως των τομέων των πρώην ΥΠΕΚΑ και Αγροτικής Ανάπτυξης.

Σε κάθε περίπτωση η διαχείριση του έργου αυτού απαιτεί, πέραν της πλήρους διαφάνειας και ενημέρωσης, σοβαρές συμπεριφορές διοίκησης και  ηγεσίας σε αντίστροφη πορεία με τις έως τώρα συμπεριφορές ευκαιριακής ανάδειξης στην κονίστρα της ψηφοσυλλογής των διαφόρων πολιτικών παραγόντων. Οι καιροί δεν επιτρέπουν επιστροφή στο παρελθόν αλλά μετρημένες ρεαλιστικές κινήσεις για να αποκτήσει μέλλον ο τόπος. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

Το νέο λιμάνι στη Χαλκίδα θα δώσει και πάλι ζωή στην Εύβοια

 Αναδημοσίευση από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Μηνάς Τσαμόπουλος Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους. Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά  Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία. Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ)  ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων  και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υπο…

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως:
Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο πάνω από  2.0…