Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ: ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ

Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη
Το περιβόητο Νομοσχέδιο για τον Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό  «περνάει» από την Βουλή με τις καθιερωμένες πλέον διαδικασίες του «υπερεπείγοντος»  δηλαδή χωρίς τον στοιχειωδώς επαρκή χρόνο που απαιτείται για να λάβουν γνώση και να διαμορφώσουν άποψη οι Βουλευτές. Ασφαλώς ήταν σε διαβούλευση ως μέρος ενός εκτενέστερου Σχέδιου Νόμου στη διάρκεια του προηγουμένου μηνός  αλλά μεθοδεύτηκε η υποβολή στην Βουλή και η διαδικασία της ψήφισης υπό τον «πέλεκυ» του χρονικού ορίζοντα των «μνημονιακών υποχρεώσεων». Οι έννοιες και πολύ περισσότερο οι διαδικασίες του δημοκρατικού διαλόγου εξακολουθούν να πηγαίνουν περίπατο στο βωμό της εξασφάλισης της δόσης και κυρίως στον βωμό της κατάλυσης του Κράτους Δικαίου και  όλων εκείνων των αναγκαίων σε μία σύγχρονη κοινοβουλευτική δημοκρατία λειτουργιών. Προφανώς και αυτό το νομοσχέδιο  το οποίο το καταλληλότερο από εμάς να το κρίνει Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη (CIDS) (βλ. http://www.cisd.gr/archives/3236) αλλά και πλείστοι επιστημονικοί και  περιβαλλοντικοί φορείς έχουν χαρακτηρίσει ως εργαλείο κατάλυσης κάθε έννοιας ορθολογικού δημοκρατικού σχεδιασμού και ως εργαλείο επιβολής επιχειρηματικών συμφερόντων σε βάρος των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης, θα μετρηθεί στις «μεταρρυθμίσεις» που προχωρά ακάθεκτη η Κυβέρνηση.
Πως άραγε μπορεί να θεωρηθεί μεταρρύθμιση η κατάλυση  ή η αποστροφή σε θεσμικές και διαχειριστικές διαδικασίες που εμπεδώνουν τις σύγχρονες ευρωπαϊκές αξίες της Αειφόρου Ανάπτυξης; που εκμηδενίζουν το πεδίο εφαρμογής της θεμελιώδους ευρωπαϊκής  αρχής για την συμμετοχική περιβαλλοντική διακυβέρνηση; που απαξιώνουν πλήρως το ευρωπαϊκό αυτοδιοικητικό κεκτημένο;
Ασφαλώς η χώρα χρειάζεται μεταρρυθμίσεις αλλά όχι αυτές που επιχειρεί η σημερινή Κυβέρνηση. Η χώρα χρειάζεται εμπέδωση των αρχών της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης με σεβασμό στην δημοκρατία και την αξία της αειφόρου ανάπτυξης. Η χώρα χρειάζεται μία αποτελεσματικότερη, σύγχρονη και ευέλικτη δημόσια διοίκηση και αντιστοίχως την ισχυρή και αποτελεσματική αυτοδιοίκηση που θα διασφαλίζουν με την λειτουργία τους τον ρυθμιστικό και ελεγκτικό ρόλο του κράτους και της ενεργής και συμμετέχουσας κοινωνίας των πολιτών. Είναι προφανές ότι η χώρα χρειάζεται μία αποτελεσματικότερη και δημοκρατικότερη οργάνωση με την κοινωνία παρούσα και υπεύθυνη, με τους Αυτοδιοικητικούς Θεσμούς και την Δημόσια Διοίκηση θεματοφύλακες του δημοσίου συμφέροντος. Αυτήν την Ελλάδα οι Κυβερνώντες φαίνεται ότι δεν την θέλουν. Προτιμούν το ξέφραγο αμπέλι για  επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία αντί να ελέγχονται ελέγχουν το κεντρικό πολιτικό σύστημα με την βοήθεια των Μέσων Ενημέρωσης. Σήμερα όλα γίνονται πιο ασύδοτα για όσους βάζουν χρήματα  αρκεί να μπορούν να αγοράσουν όσο όσο και να κάνουν ότι θέλουν χωρίς τους περιορισμούς μίας ευνομούμενης δημοκρατικής πολιτείας που προστατεύει  και διασφαλίζει αυτόν τον τόπο για τις επόμενες γενεές. Σε αυτό στοχεύει ο νέος νόμος για τον Χωροταξικό και Πολεοδομικό  Σχεδιασμό που σε λίγες ώρες θα γίνει ένας ακόμη αντιαναπτυξιακός  και αντισυνταγματικός νόμος.
Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες, τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια δεν θα έχουν κανένα ουσιαστικό λόγο στον καθορισμό των χρήσεων γης;. Μια απλή γνώμη θα εκφράζουν για τα τοπικά και περιφερειακά σχέδια. Ο Υπουργός ΥΠΕΚΑ και ο κάθε άλλος αρμόδιος Υπουργός θα αποφασίζει  για τον τόπο για τον οποίο πριν από λίγες ημέρες οι πολίτες εξέλεξαν τους «τοπικούς άρχοντες». Κατά την λογική της νομοθετούσας κυβερνητικής πλειοψηφίας μόνο ο Υπουργός είναι ικανός να διακρίνει το δημόσιο συμφέρον στην γενική αλλά και στην τοπική του διάσταση!!! Οι αιρετοί εκπρόσωποι του Δήμου και της Περιφέρειας οφείλουν να σωπαίνουν και να συναινούν. Εξάλλου κατά την κρατούσα στα Κυβερνητικά Μίντια θεωρία όταν οι Υπουργοί συνδιαλέγονται με τους ορατούς ή αόρατους επενδυτές  «ιδρώνουν»  για την ανάπτυξη, ενώ οι αυτοδιοικητικοί «διαπλέκονται»!!!.

Σε λίγο καιρό θαρθούν και άλλα. Ο «αιγιαλός», τα «δάση» η απαξίωση της δημόσιας περιουσίας και έπεται συνέχεια. Εάν η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν διαμορφώσει και κυρίως προτάξει την υπεράσπιση του θεσμικού και πολιτικού της ρόλου σε κάθε πεδίο αναπτυξιακής και αειφορικής πολιτικής, εάν δεν σηκώσει ψηλά την σημαία του ευρωπαϊκού αυτοδιοικητικού κεκτημένου θα έχει απαξιώσει η ίδια τη δημοκρατική και συνταγματική της αποστολή, θα έχει παραιτηθεί από όλα όσα οι θεμελιώδεις ευρωπαϊκές αξίες της πολυεπίπεδης δημοκρατικής διακυβέρνησης της έχουν ορίσει να υπηρετεί. Αξίζει αυτή την «παραίτηση» το τόπος μας;

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως:
Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο πάνω από  2.0…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…