Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΩΝ ΝΑ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΕΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ

Άρθρο του Δημήτρη Κατσουλη
Νομικού, τ. Δημάρχου Αυλώνος Ευβοίας

Φαίνεται ότι  ωριμάζει η ιδέα ενός νέου νόμου για την διαδικασία έκδοσης αδειών δόμησης  με ταυτόχρονη κατάργηση των πολεοδομιών. Οι άδειες θα εκδίδονται με ευθύνη του επαγγελματία μηχανικού ο οποίος θα είναι υπεύθυνος έναντι του νόμου, της πολιτείας και πρωτίστως της κοινωνίας. Στους δήμους απλώς η Υπηρεσία Δόμησης – πιο κοντά στην λειτουργία ενός ειδικού ΚΕΠ-  θα εκδίδει τις αναγκαίες διοικητικές πράξεις και θα διατηρεί το αρχείο ενημερώνοντας κεντρικά την ηλεκτρονική βάση. Ένα νέο σώμα δημοσίων λειτουργών μηχανικών θα συγκροτεί την υπαγόμενη στο ΥΠΕΚΑ υπηρεσία των Ελεγκτών Δόμησης ή κάτι σαν Σώμα Ορκωτών Μηχανικών οι οποίοι θα τοποθετούνται  ανά πρώην νομό και θα ελέγχουν δειγματοληπτικά ή κατόπιν καταγγελιών οριζόμενοι με κλήρωση η οποία θα γίνεται ηλεκτρονικά και κεντρικά.
 Είναι γνωστό ότι οι Πολεοδομίες είναι πολύ ψηλά – ίσως στο υψηλότερο  βάθρο- της διαφθοράς στην ελληνικό δημόσιο. Είναι η πιο χαρακτηριστική περίπτωση  απόλυτης διαπλοκής  δημοσίων λειτουργών που υποτίθεται ότι ορκίστηκαν να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον με επαγγελματίες που υποτίθεται ότι διδάχθηκαν να προστατεύουν το περιβάλλον και την οικιστική νομιμότητα  και με πολίτες που είτε έχουν ανάγκη να γλυτώσουν  μέρος από την δαπάνη των πανάκριβων οικοδομικών αδειών ή να στεγάσουν τις μεγάλες ανάγκες του φτωχικού νοικοκυριού τους ή να  επιδείξουν την νεοπλουτίστικη αλαζονεία τους. Ίσως δεν υπάρχει άλλη χώρα στην Ευρώπη με τόσο μεγάλο αριθμό αυθαιρέτων όσο η Ελλάδα. Η Ελλάδα της μιζέριας, της παρακμής και της πάλαι ποτέ δανεικής ευημερίας. Συνήθως όταν το  Κράτος, που υπέθαλψε την διαφθορά, ήθελε να δείξει πυγμή και «εντιμότητα»  πήγαινε να γκρεμίσει τα φτωχικά αυθαίρετα πολύτεκνων οικογενειών ή τσιγγάνων  των οποίων οι ιδιοκτήτες μόνο με τα σώματά τους μπροστά στις μπουλντόζες μπορούσαν να αποτρέψουν  την  κατεδάφιση. Ποτέ δεν γκρεμίστηκε το αυθαίρετο του μεγαλοεπιχειρηματία, του καναλάρχη, του υπουργού, του πολιτικού, του δικαστή, του  νομάρχη, του δημάρχου, του μεγαλοσχήμονα παράγοντα των δημοσίων υπηρεσιών κ.ο.κ. Εκεί δεν πρόκαναν  να φθάσουν οι μπουλντόζες. Είχαν σταματήσει προτού ξεκινήσουν.
Σε ορισμένες περιπτώσεις η διαφθορά αυτή ίσως παίρνει άκρως ανεξέλεγκτες διαστάσεις όταν συναντήσει το  όχι και τόσο εξαιρετικά σπάνιο ήθος κάποιων - ευτυχώς λίγων αλλά πληθωρικών- τοπαρχών.  Η αμφίδρομη πολιτική ομηρία διοικούντων και διοικουμένων γύρω από πρωτότυπες και άλλοτε πρωτόγονες πελατειακές συναλλαγές "κτυπάει  κόκκινο».
Έτσι, για όσους πιστεύουν ότι οι θεσμικές αλλαγές που κτυπάνε την διαφθορά και ενισχύουν το κράτος δικαίου είναι σήμερα όσο ποτέ άλλοτε αναγκαίες για την καταξίωση ενός νέου πολιτικού πολιτισμού, για όσους πιστεύουν ότι οι μεταρρυθμίσεις προς την κατεύθυνση της  κατάργησης του κράτους της διαφθοράς  είναι το μοναδικό οξυγόνο επιβίωσης της  δημοκρατίας των πολιτών, για όσους πιστεύουν ότι αυτές οι μεταρρυθμίσεις έπρεπε να είχαν «τρέξει» περισσότερο και δυναμικότερα τους τελευταίους μήνες, για όλους αυτούς, για όλους εμάς, η πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος να εισηγηθεί νέο νόμο για την δόμηση που ουσιαστικά καταργεί τις πολεοδομίες είναι σημαντική, επιβεβλημένη και καθοριστική αρκεί να γίνει περισσότερο γνήσια, πολιτικά και νομικοτεχνικά δομημένη, αρκεί να μην υποκύψει σε πελατειακούς συντεχνιασμούς.
Επιτέλους να καταργηθούν οι δομές της διαφθοράς αλλά και να εφαρμοστούν δρακόντειες νομοθετικές διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος, την βιώσιμη δόμηση, την ακεραιότητα των επαγγελματιών που αναλαμβάνουν την ευθύνη της προστασίας των εννόμων αγαθών της  νόμιμης και τεχνικά βιώσιμης δόμησης έναντι της κοινωνίας και του αγαθού της αειφόρου ανάπτυξης, την αυστηρότητα και την εντιμότητα των δημοσίων λειτουργών που θα αποτελέσουν το νέο σώμα ελέγχου.
Έστω και αργά, με χαρακτηριστική καθυστέρηση, ας γίνει  θεσμική πράξη αυτό το σημαντικό αλλά όχι απόλυτα επαρκές βήμα για το κτύπημα της διαφθοράς στην πιο «δημιουργική» της «κυψέλη», εκεί που πέραν της παράνομης συναλλαγής  στήνονται πολυσχιδή «μαγαζιά» που διαιρούν τις τοπικές κοινωνίες για να βασιλεύουν  αδιατάρακτα κάθε λογής διαφθαρμένες εξουσίες, διοικητικές,  πολιτικές, κομματικές, συντεχνιακές.
Επιτέλους ας γκρεμίσουμε το κράτος της διαφθοράς , ας αναδείξουμε ένα νέο σύγχρονο και πρωτίστως δημοκρατικό κράτος δικαίου στην κεντρική διοίκηση, την αυτοδιοίκηση, στο πολιτικό και διοικητικό εποικοδόμημα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το νέο λιμάνι στη Χαλκίδα θα δώσει και πάλι ζωή στην Εύβοια

 Αναδημοσίευση από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Μηνάς Τσαμόπουλος Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους. Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά  Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία. Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ)  ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων  και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υπο…

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…