Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΕΥΒΟΙΑ;


Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη
Η διαχείριση των απορριμμάτων για την Νότια Εύβοια είναι ένα ακόμη κομβικό ζήτημα στο οποίο δοκιμάζονται διαχρονικά  τα  αντανακλαστικά του τοπικού πολιτικού συστήματος. Για το θέμα αυτό έχω καταθέσει γραπτώς και δημοσίως τις απόψεις και τις προτάσεις μου. (http://evia2020.blogspot.com/2011/04/blog-post_16.html ΣΕ ΝΕΑ ΒΑΣΗ Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ, http://evia2020.blogspot.com/2011/01/blog-post_06.html Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ).  Παρακολουθώ με ιδιαίτερη προσοχή ότι οι τελευταίες εξελίξεις μάλλον με δικαιώνουν.
Η πρόταση που βρίσκεται στο προσκήνιο για την μεταφορά των απορριμμάτων και την χρήση του ΧΥΤΑ της Χαλκίδας από την διαχειριστική  ενότητα της Νότιας Εύβοιας ανταποκρίνεται στην δική μου πρόταση για την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού και την συνένωση των δύο διαχειριστικών ενοτήτων της Κεντρικής και Νότιας Εύβοιας  ενώ για λόγους οικονομίας κλίμακας και μελλοντικής αναδιάταξης του χάρτη των μονάδων επεξεργασίας των στερεών αποβλήτων η διαχειριστική ενότητα της Βόρειας Εύβοιας θα μπορούσε επίσης να ενταχθεί στην ενιαία  διαχειριστική ενότητα των απορριμμάτων της Εύβοιας. Η γεωμορφική ιδιαιτερότητα του νομού που επιβαρύνει το κόστος των μεταφορών δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για μικρές διαχειριστικές ενότητες όταν το διαρκώς αυξανόμενο κόστος διαχείρισης αλλά και κατασκευής των έργων θα επιβαρύνει δυσανάλογα τους κατοίκους της Νότιας Εύβοιας έτσι ώστε η επιβάρυνση από το κόστος μεταφοράς να είναι πλέον  αρκετά υποδεέστερη.
Ο ΧΑΔΑ της Οκτωνιάς  κατά την πρώτη φάση της Αποκατάστασης

Η διαχείριση σε μεγαλύτερες ενότητες επιτρέπει μικρότερο κόστος διάθεσης και επίσης καθίσταται αποδοτικότερη η εφαρμογή διαδικασιών ανακύκλωσης και μείωσης του όγκου των απορριμμάτων που καταλήγουν στην υγειονομική ταφή.  Ασφαλώς γίνεται λόγος μόνο για ΧΥΤΥ και  για ολοκληρωμένο σύστημα επεξεργασίας.

Εξάλλου, οι φορείς διαχείρισης θα συγχωνευτούν σε έναν ανά περιφέρεια. Δηλαδή σε λίγους μήνες στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας θα συγκροτηθεί και θα λειτουργήσει ένας μόνο ενιαίος Σύνδεσμος για την διαχείριση των απορριμμάτων αντί των πολλών, έναν ανά διαχειριστική ενότητα που προβλεπόταν έως σήμερα. Συνεπώς θα καταργηθεί ο ήδη ανενεργός Σύνδεσμος Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων Νότιας Εύβοιας.  Η ίδρυση αυτού του Συνδέσμου ήταν μία υπόθεση για την οποία είχα δουλέψει περισσότερο από τον καθένα και πίστευα ότι μπορεί να αποτελέσει έναν πρότυπο φορέα συνεργασίας για την Νότια Εύβοια. Δυστυχώς η εξέλιξη με διέψευσε. Εκτός από το να δώσει κάποιες μελετούλες και να απασχολήσει κάποιον  Τεχνικό Σύμβουλο δεν πέτυχε τίποτε περισσότερο. Ευτυχώς διαλύεται....

Ο ΧΑΔΑ της Αχλαδερής κατά την πρώτη φάση αποκατάστασης
Σήμερα, οι δύο δήμοι, μη υπάρχοντος του Συνδέσμου  οφείλουν να καθορίσουν τους χώρους εγκατάστασης των Σταθμών Μεταφόρτωσης και να επιδιώξουν την  ταχύτερη  δυνατή κατασκευή τους. Νομίζω ότι είναι οικονομικά ορθότερο να εγκατασταθούν δύο μόνο Σταθμοί Μεταφόρτωσης, ένας ανά δήμο. Η επιλογή στον Δήμο Κύμης Αλιβερίου για την εγκατάσταση δύο Σταθμών δεν φαίνεται να είναι εύστοχη. Αντίθετα χρειάζεται ένας ο οποίος θα εγκατασταθεί κεντροβαρικά. Το κόστος κατασκευής αλλά και διαχείρισής του θα είναι περιορισμένο σε σχέση με την κατασκευή και διαχείριση των δύο.
Κρίσιμο είναι το ζήτημα της αποκατάστασης των ΧΑΔΑ, για την λειτουργία των οποίων έχει τιμωρηθεί η Ελλάδα.  Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος διότι στον Δήμο Αυλώνος είχαμε κατορθώσει να αποκαταστήσουμε όλους τους ΧΑΔΑ, συνολικά επτά, με πόρους του Γ΄ΚΠΣ και τελικά του ΕΣΠΑ, με ένα μεγάλο έργο προϋπολογισμού περίπου 450.000 Ευρώ (Προϋπολογισμός Μελέτης: 713.000 Ευρώ). Σε κανέναν άλλο δήμο της Εύβοιας δεν συντελέστηκε παρόμοιας έκτασης έργο στον τομέα της αποκατάστασης των ΧΑΔΑ. Παρέμεινε μόνο  ο ενεργός ΧΑΔΑ του Νεοχωρίου, ο οποίος έκλεισε στις 30 Δεκεμβρίου 2010. Αυτός μαζί με άλλους επτά ενεργούς ΧΑΔΑ της Νότιας Εύβοιας πρέπει να αποκατασταθούν περιβαλλοντικά το ταχύτερο δυνατόν και πάντως εντός του 2011.
Ο ΧΑΔΑ Οκτωνιάς πριν την αποκατάσταση.
Τέτοιες εικόνες έχουν  πλέον εξαφανιστεί από τον Δήμο Αυλώνος
μετά το έργο της Αποκατάστασης των ΧΑΔΑ
 που υλοποιήθηκε το 2008-2009



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το νέο λιμάνι στη Χαλκίδα θα δώσει και πάλι ζωή στην Εύβοια

 Αναδημοσίευση από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Μηνάς Τσαμόπουλος Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους. Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά  Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία. Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ)  ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων  και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υπο…

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…