Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

AΠΟ ΤΟ «ΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΤΑΤΑΣ» ΣΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ «ΜΙΑΣ ΣΤΑΣΗΣ … ΖΩΗΣ». ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ

Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη
Δικηγόρου, τ. Δημάρχου Αυλώνος Ευβοίας
Αυτές τις ημέρες εξελίσσεται μία σημαντική εκδήλωση ακτιβισμού των καταναλωτών και των παραγωγών που επικεντρώνεται αρχικά στην πώληση της πατάτας και έχει πλέον χαρακτηριστεί «Κίνημα της Πατάτας». Ξεκίνησε από το Νευροκόπι και την Πιερία και απλώνεται σε όλη την χώρα με την συμμετοχή των ενώσεων καταναλωτών, ορισμένων δήμων αλλά και άλλων συλλογικών ομάδων πολιτών.  
Το « Κίνημα της Πατάτας» έχει πρωτίστως , τουλάχιστον στην παρούσα φάση, συμβολικό χαρακτήρα. Δείχνει τον δρόμο της  αλλαγής στην αγορά των βασικών γεωργικών κυρίως προϊόντων  που φεύγουν από τον παραγωγό φτηνά και φθάνουν στον καταναλωτή ακριβά σε σχέση μάλιστα και με ομοειδή εισαγόμενα προϊόντα. Μεσολαβεί η αλυσίδα των μεσαζόντων εμπόρων που συνήθως, έχοντας μειωμένο κόστος στην δική τους επαγγελματική «συμμετοχή» προσθέτουν υπέρμετρο κέρδος και εκτινάσσουν τις τιμές. Σε αυτή την αλυσίδα τον κεντρικό νευραλγικό ρόλο παίζουν τα καρτέλ των  Super Market  που διαμορφώνουν την τελική τιμή προς όφελος όλου του συστήματος διακίνησης και σε βάρος τόσο του παραγωγού όσο κυρίως του καταναλωτή.
Το «Κίνημα της Πατάτας» δείχνει πως μπορούν να διαμορφωθούν τα πράγματα χωρίς τους μεσάζοντες. Πως μπορούν να πέσουν οι τιμές με αμφίπλευρο ουσιαστικό κέρδος και για τον παραγωγό και για τον καταναλωτή. Οι πατάτες  στο Super Market  κοστίζουν 0,70€ περίπου το κιλό. Στην τιμή αυτή το κόστος αγοράς από τον παραγωγό δεν υπερβαίνει το 0,15 το κιλό.  Με την άμεση πώληση από τον παραγωγό στον καταναλωτή, στο πλαίσιο της ακτιβιστικής δράσης  η τιμή διαμορφώνεται- ανάλογα με την απόσταση και το κόστος μεταφοράς- έως 0, 30. Στο Super Market  κοστίζει μίαμιση φορά- τουλάχιστον παραπάνω.


Βέβαια η τιμή του 0,60-0,65 για το κιλό της πατάτας είναι και η τιμή στον πάγο της Λαϊκής Αγοράς. Εδώ δεν φταίνε οι μεσάζοντες. Φταίει  η «βουλιμία» του παραγωγού καθώς και άλλα κόστη που προκύπτουν όταν η πατάτα δεν φύτρωσε στο χωράφι του παραγωγού αλλά ήρθε από την Αίγυπτο ή αλλού και βαπτίστηκε ντόπια. Γίνεται και αυτό, όπως λένε οι γνωρίζοντες, την στιγμή που δεν λειτουργεί κανένα σύστημα ελέγχου της ποιότητας και της προέλευσης των προϊόντων. Διότι, τελικά, ασύδοτη δεν είναι μόνο η αγορά των κεφαλαίων αλλά η ασυδοσία καλύπτει και τον μικρόκοσμο  των τοπικών αγορών.
Το «Κίνημα της Πατάτας» γίνεται λοιπόν Κίνημα «Μίας Στάσης» από τον παραγωγό στον καταναλωτή και  δείχνει ότι οι παραγωγοί και οι καταναλωτές μπορούν να οργανώσουν την κίνηση των προιόντων πρώτης διατροφικής ανάγκης με όρους μείωσης των τιμών και συνεπώς ελάφρυνσης του μέσου οικογενειακού κόστους διατροφής σε όλες τις ελληνικές οικογένειες που στενάζουν μέσα στην πτώχεια, την ανέχεια, την ανεργία.
Το επόμενο βήμα είναι η κατοχύρωση της ποιότητας μέσα από ένα σύστημα πιστοποίησης και ελέγχου των προϊόντων που διατίθενται στο πλαίσιο του κινήματος. Παράλληλα όμως πρέπει να ανοίξει ένας ειλικρινής και άμεσος διάλογος με τις ενώσεις καταναλωτών και τους παραγωγούς κάθε περιοχής έτσι ώστε να προστατευτεί και το τοπικό αγροτικό εισόδημα παράλληλα με την προστασία του ντόπιου καταναλωτή. Να διαμορφωθεί μία Τοπική Συμφωνία Αλληλεγγύης στην αγορά των  αγροτικών προϊόντων γιατί το κίνημα ανοίγει δρόμους αλλά δεν υποκαθιστά την αγορά και την ικανότητα αυτορρύθμισής της. Έτσι το «Κίνημα μίας Στάσης» αναδεικνύεται σε «Κίνημα μίας στάσης … ζωής» όπως εύγλωττα και περιεκτικά το προτείνει η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Στερεάς Ελλάδας.
Τέλος η προσεκτική και κυρίως διαφανής διαδικασία της εμπορικής συναλλαγής υπό το βλέμμα των διοργανωτών μπορεί να αναδείξει πρότυπα και καλές πρακτικές νέας κοινωνικής οικονομίας που ανοίγουν δρόμους για την αυτοοργάνωση των παραγωγών και της κοινωνίας. Έτσι στην πτώχεια που διασπείρουν τα μνημόνια οι πολίτες απαντούν με την δική τους πρωτοβουλία να οργανώνουν  την οικονομική ζωή επανακαθορίζοντας τους όρους της αγοράς. Μπορεί ο αγώνας να είναι άνισος αλλά κανένας αγώνας δεν είναι χαμένος όταν είναι δίκαιος.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το νέο λιμάνι στη Χαλκίδα θα δώσει και πάλι ζωή στην Εύβοια

 Αναδημοσίευση από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Μηνάς Τσαμόπουλος Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους. Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά  Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία. Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ)  ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων  και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υπο…

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…