Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΠΑ ΣΤΗΝ ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ



Αναδημοσίευση από: ΗΜΕΡΑ, Τριτη 16 Οκτωβρίου 2012, φ. 755, σ.8-9

Κρίσιμα ερωτήματα ανακύπτουν καθώς προσπαθεί κάποιος να προσεγγίσει τα οικονομικά μεγέθη του ΕΣΠΑ έτσι όπως αυτά διαμορφώνονται σ' αυτή τη φάση. Μια αναθεώρηση η οποία δεν συζητήθηκε πουθενά, σχέδια τα οποία έχουν προσδιοριστεί από τον περασμένο Απρίλη, συζητήσεις που έγιναν σε επίπεδο υπηρεσιακών παραγόντων αλλά και εκπροσώπων τοπικών φορέων σε κάθε περίπτωση όμως πίσω από μια απόφαση με δύο γραμμές όπου είναι κρυμμένες μεγάλες αλήθειες που αφορούν τη διαμόρφωση του προγράμματος την περίοδο που διανύουμε.
Την ώρα που οι συζητήσεις για την επόμενη προγραμματική περίοδο είναι λιγοστές αλλά και συγχρόνως δεν υπάρχει διάθεση για περισσότερη συζήτηση στο συγκεκριμένο θέμα, την ώρα που η επιχειρηματολογία που κατατίθεται για την περίοδο από 2014-2020 είναι χειρότερη από εκείνη που είχαμε από το 2004 έως το 2006, είναι πολύ δύσκολο να μην παρατηρήσει κάποιος τις εξελίξεις έτσι όπως διαμορφώνονται για τις πιστώσεις που δεν υπάρχουν, για το πρόγραμμα που έχει κλείσει αλλά και που παράλληλα παίρνονται αποφάσεις είτε για  να μείνουν μεγάλες ουρές, είτε να καλυφθεί σε απόλυτα επίπεδα όλο το χρηματοδοτικό πλάνο και της επόμενης προγραμματικής περιόδου.


Η αναθεώρηση
Πρόκειται για μια συζήτηση η οποία έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Απρίλη αλλά τα φοβικά σύνδρομα της κάθε εξουσίας, μεταξύ των οποίων και εκείνων που έχουν σχέση με την Περιφέρεια, απέφυγαν να διευρύνουν τη συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα με αποτέλεσμα να ληφθούν αποφάσεις χωρίς κανείς να γνωρίζει -τουλάχιστον τα συλλογικά όργανα- τι ακριβώς προκύπτει από αυτές τις αποφάσεις. Μέχρι σήμερα αν και έγιναν πολλές ερωτήσεις και αρκετές συζητήσεις στα θεσμικά όργανα, ουσιαστική συζήτηση δεν υπάρχει παρά το γεγονός ότι λαμβάνονται αποφάσεις, προσδιορίζονται οι πιστώσεις, δημιουργούνται προβλήματα, μειώνεται το συνολικό πρόγραμμα αλλά και πάλι καμία συζήτηση. Ένα περιφερειακό συμβούλιο κομπάρσος αν όχι θεατής όλης αυτής της κατάστασης, το οποίο απλά και μόνο μεταφέρει κάποιες πιστώσεις από δω και από εκεί, διάφορες επιτροπές να προκρίνουν και να εγκρίνουν από καμπαναριά μέχρι και εικονίσματα, και από την άλλη πλευρά καθοριστικά ζητήματα που έχουν σχέση με τα διαθέσιμα χρήματα να μην συζητούνται πουθενά. Εκεί να αποφασίζουν κάποιοι δήθεν πεφωτισμένοι χωρίς καμία επίφαση δημοκρατικής νομιμοποίησης και πολύ δε περισσότερο χωρίς καμία ευαισθησία ενός δημοκρατικού διαλόγου, στον οποίο οφείλει να συμμετέχει και η κοινωνία. Όλα αυτά τα ζητήματα τα κρατούν με ιδιαίτερους τρόπους αρκετά μακριά, αλλά στο τέλος με κανονιστικές διατάξεις προκρίνουν και εγκρίνουν αυτό που αποφασίζεται στα κλειστά γραφεία.

Έτσι χάθηκαν λεφτά
Δεν είναι τυχαίο πως στην αρχή δημιούργησαν την αίσθηση ότι απλά θα υπάρξει μια μεταβολή δαπανών από άξονα σε άξονα. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε όμως δύο καθοριστικά στοιχεία. Δεν γλύτωσε η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας το ψαλίδι στην εθνική συμμετοχή. Δεν πήγε βέβαια εκεί που πήγαν οι άλλες Περιφέρειες του στόχου 1, δηλαδή η συγχρηματοδότηση να φτάσει στο 85%, αλλά ούτε έμεινε και αμετάβλητη. Παρά το γεγονός ότι δημοσίως ήταν διαφορετικές οι δηλώσεις, με την αναθεώρηση που ανακοινώθηκε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα οι εκφραστές της Περιφέρειας δέχονται να περικοπούν 10,2 εκατομμύρια ευρώ από την Εθνική Συμμετοχή, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τον προϋπολογισμό του προγράμματος. Έτσι το συνολικό πρόγραμμα από 525 εκατομμύρια ευρώ μειώνεται με βάση την απόφαση του κ. Περγαντά σε 514,76 εκατομμύρια ευρώ. Η συγκεκριμένη μείωση είχε διαψευστεί στο παρελθόν ωστόσο τώρα αποτυπώνεται μέσα από τους χρηματοδοτικούς πίνακες του προγράμματος. Μάλιστα αυτή η  μείωση έρχεται και διαψεύδει την αρχική δήλωση, ότι δηλαδή η εθνική συμμετοχή δεν πρόκειται να μειωθεί σε Περιφέρειες όπως η Στερεά Ελλάδα.
Η μετακίνηση πόρων από άξονες που είχαν εθνική συμμετοχή είτε 30 είτε 35% σε άξονες που η εθνική συμμετοχή ήταν λιγότερο από 20% δημιουργεί ένα πλεόνασμα εθνικών πόρων οι οποίοι δεν απαντάται αν δίνονται σε κάποιο σημείο αλλά ουσιαστικά μειώνουν τον προϋπολογισμό του προγράμματος.
Μέσα από αυτό το σκηνικό επιβεβαιώνονται όλα όσα έχουν διακηρυχτεί. Και το πρόγραμμα μειώνεται ως προϋπολογισμός και η εθνική συμμετοχή μειώνεται αλλά και τα ποσοστά της συγχρηματοδότησης σε κάθε άξονα δεν αλλάζουν.

Αλλαγές με κόστος
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι με τη συγκεκριμένη τροποποίηση εκτός τις συνολικές απώλειες στις οποίες έχουμε ως Περιφέρεια με τη συνολική μείωση του προγράμματος, έχουμε πλέον και τεράστια προβλήματα σε ότι αφορά τη διάρθρωση του προγράμματος. Όπως προκύπτει από τους πίνακες που φθάνουν σήμερα στη δημοσιότητα συγκρίνοντας τα μεγέθη σε επίπεδο αξόνων πριν και μετά την αναθεώρηση προκύπτουν ανά άξονα κέρδη και ζημιές. Σε ότι αφορά τις υποδομές και τις υπηρεσίες προσβασιμότητας, εκεί δηλαδή που έχει τη μεγαλύτερη ίσως ανάγκη το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφού έχει γίνει αθρόα ένταξη έργων η οποία μόνο σε επίπεδο συμφωνητικών είχε υπερκαλύψει την διαθέσιμη δημόσια δαπάνη του προγράμματος, αφαιρούνται όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα μεγέθη 20 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή ένα μεγάλο μέρος των υποδομών όχι μόνο δεν θα γίνει, όχι μόνον δεν θα πληρωθεί, όχι μόνο ορισμένα από τα ενταγμένα δεν πρόκειται να ξεκινήσουν αλλά πολύ περισσότερο ίσως και να απειλούνται εργολαβίες να τιναχτούν στον αέρα γιατί δεν πρόκειται να βρεθούν χρήματα. Μια ιδιαίτερη μελέτη των χρηματοοικονομικών του προγράμματος όχι μόνο ανά άξονα αλλά κυρίως ανά μέτρο αποκαλύπτει μυθικά πράγματα σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση. Όπως προκύπτει τουλάχιστον από τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα από τα 102,2 εκατομμύρια ευρώ που ήταν ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου άξονα θα απομείνουν 82,2 εκατομμύρια ευρώ. Τα υπόλοιπα 20 μεταφέρονται σε άλλους άξονες. Παρόμοια είναι και εκείνα που έχουν σχέση με τον άξονα 5 του προγράμματος που αφορά την αειφόρο ανάπτυξη και ποιότητα ζωής. Εκεί είχαν προγραμματιστεί 212,36 εκατομμύρια ευρώ ως δημόσια δαπάνη και μάλιστα μια πρώτη προσέγγιση των ενταγμένων έργων δείχνει ότι ξεπερνούν τα 350 εκατομμύρια ευρώ. Ξαφνικά βλέπουμε ότι μέσα στην αναθεώρηση αντί για 212,36 εκατ. € απομένουν 183,36 εκατομμύρια ευρώ και τα υπόλοιπα 29 εκατομμύρια ευρώ φεύγουν για άλλες δράσεις. Αυτό σημαίνει από μόνο του ότι η κατάσταση και στο συγκεκριμένο άξονα θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη και θα πρέπει να περιμένουμε οι εργολαβίες που έχουν ξεκινήσει να μην ολοκληρωθούν ποτέ. Μάλιστα υπάρχουν και κάποιες ανελαστικές δαπάνες από τον άξονα οι οποίες θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν, όμως όλα θα πάνε σε βάρος όλου του υπόλοιπου προγραμματισμού.

Τι ενισχύεται
Πριν από λίγα εικοσιτετράωρα είχαμε ακούσει τον υπουργό κ. Χατζηδάκη να αναφέρεται στην αναθεώρηση συνολικά του ΕΣΠΑ, στις κινήσεις που έγιναν και στο γεγονός ότι προέκυψαν πιστώσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας.
Αναζητώντας τα στοιχεία στην αναθεώρηση του προγράμματος της Στερεάς προκύπτει ότι έχουμε ενίσχυση του συγκεκριμένου άξονα της ανταγωνιστικότητας με 37,1 εκατομμύρια ευρώ.
Έτσι το συγκεκριμένο πρόγραμμα που ήταν ιδιαίτερα αυξημένο με πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ διαμορφώνεται σήμερα με την αναθεώρηση σε 237,2 εκατ. €. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι και σ' αυτή την περίπτωση παρά τη σημαντική ενίσχυση που υπήρξε εσωτερικά στο πρόγραμμα δεν πρόκειται να πληρωθούν όλες οι επενδύσεις αφού τα στοιχεία μας δίνουν ότι έχουμε επενδύσει συνολικά 310 εκατομμύρια ευρώ. Είναι αυτονόητο ότι θα λείπουν 70 εκατομμύρια ευρώ από τις υφιστάμενες επενδύσεις για να πληρωθούν και βεβαίως ότι κάθε καινούργια επένδυση που εντάσσεται πλέον στο πρόγραμμα δεν θα έχει και τα αντίστοιχα χρήματα αλλά θα δουλεύει σε βάρος μελλοντικών χρηματοδοτήσεων, τις οποίες και θα περιμένει.
Βέβαια δεν θα μπορούσε να γίνει αναθεώρηση του προγράμματος χωρίς η Περιφέρεια να ευλογήσει τα γένια της. Αντί να ελέγξει τι έγιναν τα χρήματα από την τεχνική βοήθεια με τις αμαρτωλές χρηματοδοτήσεις μελετών, αντί να ελέγξει την ουσία της διαχείρισης και πολύ περισσότερο την διαχείριση του δημοσίου χρήματος, ενισχύει την τεχνική βοήθεια με 1,65 εκατομμύρια ευρώ. Το αξιοσημείωτο είναι ότι ουσιαστικά η εθνική συμμετοχή έρχεται και καλύπτεται κατά ένα μεγάλο μέρος από την τεχνική βοήθεια. Από τα 1,65 εκατομμύρια ευρώ το 1 εκατομμύριο ευρώ είναι εθνικοί πόροι και μόνο 650.000 είναι η χρηματοδότηση της Ε.Ε.. Μάλιστα προκύπτει από τα ίδια τα μεγέθη ότι έχει εντάξει έργα 11,569 εκατομμύρια ευρώ όταν είχε στα χέρια της 10,3 εκατομμύρια ευρώ. Τώρα με την αναθεώρηση έρχεται και καλύπτει τη συγκεκριμένη μαύρη τρύπα και μάλιστα πλεονάζουν περίπου 400.000 € για νέες εντάξεις έργων πέραν αυτών που έχει κάνει μέχρι τώρα. Είναι ο μοναδικός άξονας που έχει μέσα τα χρήματα και ανταποκρίνεται και στις εγκρίσεις αλλά και στις δαπάνες, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο η Περιφέρεια ότι φροντίζει μόνο τις δικές της υποχρεώσεις και όχι τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει για λογαριασμό άλλων.

Τι προκύπτει από την αναθεώρηση
Μέσα σε λίγες αράδες της απόφασης για την αναθεώρηση ανακαλύπτουμε πως και αυτή έγινε με τους γνωστούς τρόπους της γραπτής διαδικασίας.
Μας το λέει άλλωστε και η απόφαση ότι δηλαδή ακόμη και αυτοί που δεν στέλνουν καμία απάντηση θεωρούνται ότι ψήφισαν θετικά. Αποφεύγουν να αναφερθούν ποιοι ψήφισαν και ποιοι πρότειναν κάτι διαφορετικό ενώ εκπρόσωποι φορέων που έχουν περιφερειακή διάρθρωση δεν έχουν μετάσχει σ' αυτή τη διαδικασία. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι δίνονταν περιθώριο τριών- τεσσάρων ημερών για να υπάρξουν απαντήσεις. Είναι αυτονόητο ότι σε ορισμένες περιπτώσεις όχι μόνο δεν μελέτησαν κάποια πρόταση, αλλά δεν είχαν καν την ευχέρεια για κάτι διαφορετικό. Η μεγαλύτερη πληθώρα αυτών που αποφασίζουν για μας είναι οι υπηρεσιακοί παράγοντες. Οι εκπρόσωποι φορέων που μετέχουν στην επιτροπή παρακολούθησης σε καμία περίπτωση δεν άρθρωσαν κάποιο λόγο διαφορετικό, έστω σε επίπεδο ενημέρωσης. Με μια μόνο ανάγνωση στις αποφάσεις που εξεδόθησαν θα μπορέσει κάποιος να καταλάβει τι ακριβώς έχει συμβεί και πως υποθηκεύεται η κάθε μελλοντική κατάσταση με τέτοιες κινήσεις.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΠΟΤΑΜΩΝ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

Εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 167395/5-4-2013 το διατακτικό της οποίας έχει ως ακολούθως:
Α. Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος Α.1 Γεωγραφική θέση Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας (Υ∆ 07) αποτελεί ένα από τα δεκατέσσερα υδατικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρέθηκε ο ελληνικός χώρος µε το  Νόµο 1739/1987 (ΦΕΚ 201/Α/20.11.1987) και αντιστοιχούν στις περιοχές λεκανών  απορροής ποταµών του άρθρου 3 του Π.∆.51/2007 όπως ορίζεται στην υπ΄αριθ.  706/2010 (ΦΕΚ1383/Β/2.9.2010) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων.  Το Υδατικό ∆ιαµέρισµα Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας εκτείνεται γεωγραφικά σχεδόν σε  ολόκληρους τους Νοµούς Ευβοίας (και τη Σκύρο) και Βοιωτίας, µεγάλα τµήµατα των  Νοµών Φθιώτιδας (83,1%) και Φωκίδας (41,9%) και µικρά τµήµατα των Νοµών Αττικής  (7,2%) και Μαγνησίας (Σποράδες) (14,9%). Η συνολική του έκταση είναι 12.281 km2.Το  Υδατικό ∆ιαµέρισµα χαρακτηρίζεται µορφολογικά ορεινό έως ηµιορεινό. Στο  διαµέρισµα περιλαµβάνονται τέσσερα ορεινά συγκροτήµατα µε υψόµετρο πάνω από  2.0…

Η ΡΗΤΙΝΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ, ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ.

Οι «ρητινοσυλλέκτες» ή «ρητινοκαλλιεργητές» ή κατά την παλαιότερη ονομασία οι «ρετσινάδες», αποτελούν μία επαγγελματική ομάδα, με λιγότερα πλέον από 2.000 άτομα σε όλη την χώρα, η οποία είναι ιδιαίτερα συνδεδεμένη με την Εύβοια και συγκεκριμένα με την Βόρεια Εύβοια. Η περιοχή της Βόρειας Εύβοιας είναι η πρώτη σε παραγωγή ρητίνης πανελλαδικά και τα σωματεία των ρητινοκαλλιεργητών είναι το πολυπληθέστερα. Παλαιότερα ο κλάδος και πολυπληθής ήταν και η παραγωγή πολύ μεγαλύτερη. Κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες αποδεκάτισαν τον κλάδο και μείωσαν την παραγωγή. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικότερα ο ανταγωνισμός με άλλες χώρες που παράγουν υποπροϊόντα προερχόμενα από την επεξεργασία της χημικής ρητίνης όπως η Κίνα, αλλά και οι συνθήκες και όροι εργασίας, το επαγγελματικό εν γένει καθεστώς. Οι ρητινοκαλλιεργητές περιμένουν πολλούς μήνες για να εισπράξουν τις επιδοτήσεις ενώ παραμένουν εντελώς έξω από τη διαδικασία προώθησης  της παραγόμενης πρώτης ύλης στην αγορά.

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…