ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Σταμάτης Γκάβαλης με
δήλωσή του αναφέρεται στο θέμα της θαλάσσιας συγκοινωνίας στην Χαλκίδα.
"ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ
ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μία πολύ σοβαρή πρόταση κατατέθηκε για το επιχειρησιακό
πρόγραμμα του Δήμου Χαλκιδέων από το Θοδωρή Γιαννούκο, Πρόεδρο της Δημοτικής ενότητας Χαλκίδας, η
οποία αναφέρεται στην θαλάσσια συγκοινωνία και η οποία μπορεί να δώσει
σημαντική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης συνδέοντας τις νέες
δημοτικές ενότητες (Ανθηδώνα, Ληλάντιο, Αυλίδα) με το Κέντρο του νέου Δήμου. Το
ίδιο έχω υποστηρίξει σε παρεμβάσεις μου,
κατά την διάρκεια των συνεδριάσεων του
Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας, τονίζοντας ότι η δυσκολία
συγκοινωνίας μεταξύ των περιοχών των περιφερειακών ενοτήτων εμποδίζει την
ανάπτυξη της περιφερειακής συνείδησης.
Το μεγάλο μήκος ακτών τόσο του Δήμου Χαλκιδέων όσο και της
Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας δίνουν την δυνατότητα για ευρεία και αποτελεσματική ανάπτυξη του συγκεκριμένου
τρόπου μεταφορών. Αν συνδυαστούν,
μάλιστα, με τις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές της Μαγνησίας και των Βόρειων
Σποράδων μπορούν ν’ αποτελέσουν σοβαρό μοχλό ανάπτυξης του τουριστικού
προϊόντος των περιοχών μας και ειδικά της Εύβοιας.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, Θαλάσσιο ταξί μπορεί να
θεωρηθεί οποιοδήποτε σκάφος πάνω από έξι μέτρα το οποίο αναπτύσσει ταχύτητα
μεγαλύτερη των είκοσι κόμβων και έχει ολική χωρητικότητα άνω των πέντε κόρων
(περίπου οκτώ επιβάτες). Οι άδειες
χορηγούνται από τις λιμενικές αρχές και κοστίζουν ελάχιστα. Απαλλάσσονται από
Φ.Π.Α. καθώς εξομοιώνονται με την εμπορική ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης, σύμφωνα
με σχετική εγκύκλιο του 2008 του Υπουργείου Οικονομικών. Από τον ίδιο φόρο απαλλάσσεται
η αγορά και η κατασκευή τους.
Σχεδόν όλα τα νησιά της Ελλάδας και πολλές τουριστικές
περιοχές χρησιμοποιούν επιτυχημένα τα θαλάσσια ταξί, με κορυφαίο παράδειγμα τις
Σπέτσες όπου λειτουργούν συνεχόμενα για πάνω από είκοσι πέντε χρόνια.
Οι Δημοτικές και Περιφερειακές αρχές οφείλουν ν’
αναγνωρίσουν και ν’ αξιοποιήσουν την δυναμική της θαλάσσιας συγκοινωνίας τόσο για την
αποτελεσματικότερη κάλυψη των τοπικών αναγκών μεταφοράς όσο και για την
ευκολότερη προσέλκυση νέων επισκεπτών, δίνοντας υπεραξία στο τουριστικό προϊόν
τους.
Με το χαμηλό επενδυτικό κόστος τους και με λογικά κόμιστρα
οι θαλάσσιες συγκοινωνίες μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, ανοίγοντας
νέα πεδία ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας.
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΚΑΒΑΛΗΣ"
ΕΥΒΟΙΑ 2020: ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ
Η πρόταση αυτή είναι καταρχάς σημαντική γιατί είναι
από εκείνες τις ιδέες που μπορεί να θεωρηθούν «αυτονόητες» αλλά τελικά κανείς
δεν τις έχει αντιμετωπίσει με σοβαρότητα. Η Χαλκίδα όχι μόνο σήμερα αλλά και
πριν από την διοικητική ενσωμάτωση των περιφερειακών της δήμων είχε όλες τις προϋποθέσεις
για να λειτουργήσει η θαλάσσια αστική συγκοινωνία με οποιαδήποτε μορφή της.
Εντούτοις μέχρι σήμερα δεν λειτουργεί ούτε ένα «θαλάσσιο ταξί». Ποτέ όμως δεν
είναι αργά. Είτε ο δήμος είτε ομάδα
ιδιωτών επαγγελματιών μπορούν να οργανώσουν την θαλάσσια συγκοινωνία για την
εξυπηρέτηση των μετακινήσεων όχι μόνο στα όρια του δήμου Χαλκιδέων αλλά και από
όμορους δήμους με παραθαλάσσιους οικισμούς.
Άλλης διάστασης αλλά όχι ασύνδετη με την αστική θαλάσσια
συγκοινωνία είναι η συγκοινωνία με όλες τις παράκτιες πόλεις και κωμοπόλεις του
Νοτίου και Βορείου Ευβοϊκού Κόλπου αλλά και με τις Βόρειες Σποράδες. Εξίσου
μείζονος οικονομικής και αναπτυξιακής σημασίας για την Χαλκίδα και την Εύβοια.
Ο νόμος υπάρχει και ο καθένας μπορεί να επενδύσει, όμως
θα ήταν χρήσιμο να υπάρξει πρωτοβουλία από τους διοικητικούς θεσμούς, τον δήμο
και την περιφέρεια τόσο για την οικονομική σκοπιμότητα όσο και για την
λειτουργική οργάνωση του θαλάσσιου συγκοινωνιακού δικτύου του Ευβοϊκού.
Πάντως ανάλογο ζήτημα εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια
στην Θεσσαλονίκη όπου επανειλημμένες μελέτες,
γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και ασφαλώς άλλου μεγέθους αντικρουόμενα
συμφέροντα στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών δεν έχουν επιτρέψει την εφαρμογή της
παρά και τις πρόσφατα επικαιροποιημένες προγραμματικές δεσμεύσεις των δήμων, της
περιφέρειας και την κυβέρνησης. Αυτό το σημειώνουμε για να επισημάνουμε και τις
δυσκολίες αλλά και για να υπογραμμίσουμε ότι στον τρόπο με τον οποίο
σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τις πολιτικές για την πόλη, τον χώρο, την ανάπτυξη
είναι καιρός να πρυτανεύσουμε νέες και παντελώς διαφορετικές αντιλήψεις αφήνοντας
πίσω την Ελλάδα της γραφειοκρατίας.
Εύγε στον Σταμάτη Γκάβαλη και τον Θοδωρή Γιαννούκο
που έφεραν το θέμα στο προσκήνιο. Έπεται
συνέχεια.
Η ΕΥΒΟΙΑ 2020 θα επανέλθει στο θέμα με επιπλέον
πληροφοριακό υλικό και προτάσεις.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου