Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΩΣ ΟΔΗΓΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΛΟΥΚΕΤΟ ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΤΗΣ ΣΕΛΜΑΝ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ



Αναδημοσίευση από ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Του Βασίλη Γεώργα
Πηγή:www.capital.gr
Η αυριανή ημέρα στο Βασιλικό της Χαλκίδας δεν θα είναι μια από τις συνηθισμένες «Τρίτες» για την οικονομία της περιοχής και τους174 εργαζόμενους στο εργοστάσιο ξυλείας της εισηγμένης εταιρείας Σέλμαν. Αν η διοίκηση της εταιρείας υλοποιήσει την απόφαση που έλαβε την περασμένη Πέμπτη, από αύριο 8 Ιανουαρίου οι μηχανές στην παραγωγική μονάδα της Σέλμαν θα σιγήσουν οριστικά μετά από 50 χρόνια, και οι εναπομείναντες εργαζόμενοι θα κληθούν να υπογράψουν τις καταγγελίες των συμβάσεων εργασίας τους και να προστεθούν στη ατελείωτη λίστα των 1,3 εκατ. ανέργων.
Στο Βασιλικό Χαλκίδας θα απομείνει να περιμένει την μελλοντική αξιοποίησή του το πολυτιμότερο περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας, το ιδιόκτητο λιμάνι της, που εκτείνεται σε μια περιοχή 400 στρεμμάτων και το οποίο πολλές φορές στο παρελθόν είχε «εμπλακεί» σε διάφορα σενάρια όπως η πώλησή του ή η μετατροπή του σε ξενοδοχειακή μονάδα κ.ά.
Η απόφαση για το κλείσιμο μιας από τις μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες της Εύβοιας από την εταιρεία Σέλμαν, η οποία έχει επιδοτηθεί με πάνω από 27 εκατ. ευρώ μέσω του αναπτυξιακού νόμου (2001 για την επένδυση το νέο εργοστάσιο της Κομοτηνής), έρχεται να προσθέσει έναν ακόμη κρίκο στη μακρά αλυσίδα της αποβιομηχάνισης της περιοχής. Αποτελεί δε την τελευταία πράξη του δράματος που εξελίσσεται εδώ και πολλά χρόνια όχι μόνο στο συγκεκριμένο εργοστάσιο της εταιρείας αλλά συνολικά στον όμιλο της Σέλμαν, η οποία μόλις λίγα χρόνια πριν ήταν ένας από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς εργοδότες της χώρας.
Το 2007, στην καλύτερη χρονιά από πλευράς πωλήσεων της εταιρείας (είχαν φτάσει τα 147 εκατ. ευρώ) η οποία ευνοήθηκε σημαντικά από την έκρηξη της οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, ο όμιλος απασχολούσε περίπου 1.000 εργαζόμενους. Σήμερα που οι πωλήσεις της έχουν συμπαρασυρθεί από την «κατάρρευση» της οικοδομής, και μόλις προσέγγισαν τα 36 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2012, ο συνολικός αριθμός των εργαζόμενων στον όμιλο φτάνει τους 376 και από αύριο όλα δείχνουν ότι θα περιοριστεί στο ήμισυ.

Για το λουκέτο στο εργοστάσιο της Χαλκίδας η διοίκηση της εταιρείας, που εξαγοράστηκε το 2009 από τον όμιλο της Alfa Woods του επιχειρηματία Αντώνη Αδαμόπουλου έναντι 11 εκατ. ευρώ, υποστηρίζει ότι μερίδιο ευθύνης φέρει το ίδιο το σωματείο των εργαζομένων και όχι μόνο η καθίζηση των δραστηριοτήτων λόγω της ύφεσης. Αντίστοιχη άποψη κατά καιρούς έχει εκφράσει κατά καιρούς και μερίδα εργαζομένων στο εργοστάσιο που στις κινητοποιήσεις των προηγούμενων μηνών, όταν η παραγωγική μονάδα «ανοιγόκλεινε» λόγω απεργιών και καταλήψεων, διαχώρισε τη θέση της μπροστά τις επιλογές του σωματείου με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν «εμφυλιοπολεμικές» συνθήκες.
Αυτό που επιδίωξε και δεν πέτυχε η διοίκηση της Σέλμαν ήταν να επιβάλει μειώσεις μισθών κατά 20% στο προσωπικό και να καθιερώσει εκ περιτροπής εργασία στο εργοστάσιο με λόγω της μεγάλης κάμψης των δραστηριοτήτων. Στο 9μηνο του 2012 οι παραγγελίες είχαν υποχωρήσει κατά 26% σε σχέση με πέρυσι και κατά 46% συγκριτικά με το 2010, οι τιμές της ξυλείας είχαν ανέβει 20% και της κόλλας κατά 13%, οι επισφάλειες έφτασαν το 8% των πωλήσεων ενώ οι ζημιές της ξεπερνούσαν τα 20 εκατ. ευρώ. Εκτιμούσε ότι με αυτά τα μέτρα περικοπής του εργασιακού κόστους και σε συνδυασμό με τη μεγάλη μείωση προσωπικού, θα μπορούσε να συγκρατηθεί το κόστος παραγωγής και να συνεχιστεί η λειτουργία του εργοστασίου που παράγει κοντραπλακέ, μοριοσανίδες, μελαμίνες, καπλαμά κ.ά, έως ότου μειωθούν οι τιμές των πρώτων υλών και ανακάμψει η ζήτηση.
Τώρα το λουκέτο στο εργοστάσιο της Χαλκίδας θα επιτρέψει στην εταιρεία να περισώσει πολύ περισσότερα χρήματα. Θα κληθεί φέτος να καταβάλει αποζημιώσεις της τάξης των 500 χιλ. ευρώ, από την επόμενη χρονιά ωστόσο εκτιμά πως «θα υπάρξει θετική επίδραση 5,5 εκατ. ευρώ ανά έτος λόγω του μειωμένου εργατικού κόστους». 
Από την πλευρά του το Σωματείο των εργαζομένων κάνει λόγο για επιχειρηματικά «παιχνίδια» των μετόχων και επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ότι «αν κλείσει το εργοστάσιο θα είναι αποτελέσματα γενικότερων σχεδιασμών του επιχειρηματία» και σημειώνει πως το προηγούμενο διάστημα έγινε μεταφορά πελατών, κεφαλαίων και παραγωγής από τη Σέλμαν στην Alfa Woods.
Η πραγματικότητα των αριθμών λέει πως από την πώλησή της το 2009 μέχρι και σήμερα, η εταιρεία Σέλμαν ουδέποτε κατάφερε να ορθοποδήσει. Μεταξύ 2005 και 2012 όλες οι χρήσεις ήταν ζημιογόνες, με αποτέλεσμα σε αυτά τα οκτώ χρόνια η εταιρεία να παρουσιάσει ενοποιημένες ζημιές άνω των 180,8 εκατ. ευρώ σε ένα μέγεθος πωλήσεων που ξεπέρασαν τα 828 εκατ. ευρώ ενώ οι υποχρεώσεις της αυξήθηκαν από τα 163 εκατ. ευρώ στα 190 εκατ. ευρώ.
Στο 9μηνο του 2012 ο κύκλος εργασιών του ομίλου είχε υποχωρήσει στα 35,996 εκατ. ευρώ από 65,8 εκατ. ευρώ το 2010 και146,9 εκατ. ευρώ το 2007.
Αντίθετα η Alfa Woods, που έχει επιχορηγηθεί με άλλα 33,8 εκατ. ευρώ από τον Αναπτυξιακό νόμο από το 2002 έως το 2009, αποτελούσε τουλάχιστον μέχρι και το 2011 μια σταθερά κερδοφόρα εταιρεία. Το 2010 είχε κέρδη ρεκόρ ύψους 36,4 εκατ. ευρώ ενώ έως τότε πραγματοποιούσε κέρδη της τάξης των 3 εκατ. ευρώ ετησίως. Το 2011, όμως, έκλεισε τη χρήση με ζημιές 31 εκατ. ευρώ για τους ιδιοκτήτες της μητρικής.
Το 2013 θα είναι χρονιά προκλήσεων για την Σέλμαν η οποία έχει υπαχθεί από τον περασμένο Απρίλιο στην κατηγορία της επιτηρούμενης διαπραγμάτευσης στο Χρηματιστήριο της Αθήνας λόγω των οικονομικών της προβλημάτων (οι ζημιές της ξεπερνούν το 30% των ιδίων κεφαλαίων).
Δεν είναι μόνο ότι θα πρέπει να καταλήξει σε συμφωνία για την αναχρηματοδότηση των υποχρεώσεών της με τις τράπεζες, αλλά λόγω των υψηλών ζημιών που αναμένεται να παρουσιάσει το 2012 που θα αφανίσουν τα ίδια κεφάλαιά της (24,2 εκατ. ευρώ στο 9μηνο), θα χρειαστεί νέα χρηματοδοτική ένεση (είχε κάνει αύξηση 10 εκατ. ευρώ το 2010) για να συνεχίσει απρόσκοπτά τη λειτουργία της. Η εταιρεία έχει δηλώσει ότι με τις υφιστάμενες συνθήκες ρευστότητας δεν είναι εφικτή η αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου με άλλους τρόπους και εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε κεφαλαιοποίηση αποθεματικών προκειμένου να ενισχύσει τα ίδια κεφάλαια της.
Πηγή:www.capital.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το νέο λιμάνι στη Χαλκίδα θα δώσει και πάλι ζωή στην Εύβοια

 Αναδημοσίευση από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Μηνάς Τσαμόπουλος Δικαίωμα στην ελπίδα έχει πλέον η Εύβοια, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Το νησί που δεσπόζει στο Αιγαίο ελέγχοντας τα θαλάσσια περάσματα προς και από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο παλεύει με τους «δαίμονές» του τόσα χρόνια αφού έχει ένα αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ. Είναι ο πρώτος νομός στην Ευρώπη σε άνεργους νέους. Μία γεωγραφική περιοχή που την τετραετία 1985-1989 είχε το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στη Γηραιά  Ήπειρο, καταδικάστηκε στη συνέχεια σε βιομηχανικό μαρασμό, με τα λουκέτα που μπήκαν στα εργοστάσια, αφήνοντας στον δρόμο χιλιάδες εργαζόμενους που κατέχουν μοναδική τεχνογνωσία. Η οικονομική ξαστεριά για την Εύβοια έρχεται από τη θάλασσα, με μοχλό ανάπτυξης τον Οργανισμό Λιμένων Νήσου Εύβοιας (ΟΛΝΕ)  ο οποίος προήλθε από τη συνένωση 10 Λιμενικών ταμείων  και στις 30 Ιουνίου συμπληρώνει δύο χρόνια λειτουργίας, ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μετόχους το υπουργείο Οικονομίας, Υπο…

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Συζήτηση με τον Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Νίκο Τράκο 
Η ανάπτυξης της ανατολικής πλευράς της Εύβοιας καταμεσίς στο Αιγαίο και στην γειτονιά της μητροπολιτικής Αττικής αποτελεί μία κρίσιμη πτυχής της γενικής αλλά ανεύρετης έως τώρα ευβοϊκής ανάπτυξης. Το ιστολόγιο αυτό, το "ΕΥΒΟΙΑ 2020" ανοίγει το διάλογο συζητώντας με δύο έμπειρους επιστήμονες που διακρίνονται για τη δημιουργική τους σκέψη και το πλούσιο μελετητικό έργο τους, τον Αρχιτέκτονα- Χωροτάκτη κ. Λίνο Τριανταφυλλίδη και τον Συγκοινωνιολόγο- Πολιτικό Μηχανικό κ. Νίκο Τράκο. Η Εύβοια περιμένει το τρένο της …. από την εποχή του Τρικούπη Η Ανατολική Εύβοια παραμένει απομονωμένη, εγκαταλελειμμένη και αναξιοποίητη. Η δημιουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα που να συνδέει τη Χαλκίδα με το λιμάνι της Κύμης, την δυτική με την ανατολική πλευρά του νησιού  είναι ένα αίτημα που «εκκρεμεί» από την εποχή του Τρικούπη.

Η πρόταση και το όραμα του Χαριλάου Τρικούπη, πέρασαν στην ιστορία. Τότε υπήρχε το κίνητρο της αξιοποίησης του χ…

Η πρόταση του Β2 Σταδίου του ΣΧΟΟΑΠ ΑΥΛΩΝΟΣ.

 Αναγκαία η ενημέρωση και η συμμετοχή πολιτών και φορέων.

Στην φάση της διαβούλευσης έχει τεθεί -έστω τυπικά-  εδώ και πολλές εβδομάδες η πρόταση της Β2 Φάσης της Μελέτης του ΣΧΟΟΑΠ Αυλώνος. Πρόκειται για την τελική φάση της εκπόνησης του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης του πρώην Δήμου Αυλώνος και νυν Δημοτικής Ενότητας Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου. Με άλλα λόγια πρόκειται για το χωροταξικό σχέδιο  που καθορίζει τις χρήσεις γης και τους όρους οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής του πρώην Δήμου Αυλώνος. Πρόκειται για μία σημαντική προγραμματική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μετά από την φάση αυτή, με την έγκρισή του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. Οι δύο προηγούμενες φάσεις πέρασαν από τυπικές και μάλλον «ανεμικές» διαβουλεύσεις, ειδικά η πρώτη, η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, στην οποία το μεν κείμενο έβριθε λαθών και παραλείψεων η δε δημόσια διαβούλευση σε επίπεδο Δήμου υπήρξε σχεδόν ανύπαρκτη. Στην δεύτερη φάση τα πράγ…